چکیده:
مربیان و فرهنگ سازان در فرایند تبلیغ، تعلیم و تربیت ناگزیرند برای نهادینه سازی فرهنگ قرآن، به گرایش های فطری بشر توجه ویژه کنند؛ چون قرآن کلام خداوند فطرت آفرین، و زبان قرآن هماهنگ با فطرت آدمیان است. این نوشته درصدد تدوین راهبردهایی تربیتی است که از گرایش فطری انسان به زیبایی و کمال استنتاج می شود و نیز بر آن است تا با کشف روش های مناسب برای اجرای این راهبردها، جهان بینی، باورها و ارزش های قرآنی را در مخاطبین قرآن نهادینه کند. در این پژوهش، برای استنتاج هر راهبرد و روش های مربوط به آن، از الگوی منطقی «فرانکنا» استفاده شده و شواهد قرآنی و روایی نیز برای مبانی، اصول و روش های مورد بحث ارائه شده است. در این زمینه بر مبنای «عشق به کمال مطلق»، راهبردهای «تبیین کمال بخشی فرهنگ قرآن»، «معرفی کمالات قرآن و فرهنگ قرآن» و «تقویت و ارتقای حس کمال خواهی» و بر مبنای «گرایش به زیبایی»، راهبردهای «رعایت زیبایی و آراستگی در نهادینه سازی»، «برجسته سازی زیبایی های قرآن» و «تقویت و اعتلای ذائقه زیبایی شناختی» استخراج شده و مجموعا ۲۴ روش نیز برای اجرای این راهبردها ارائه شده است.
In order to institutionalize the Qur'anic culture, teachers and culture makers have to pay special attention to the natural tendencies of human beings in the process of propagation and education, because the Qur'an is a word of God, the Creator of innate nature, and the language of the Quran is in harmony with the innate nature of human beings. This paper seeks to formulate educational strategies derived from human’s innate tendency to beauty and perfection. Through discovering the appropriate methods for implementing these strategies, it also seeks to institutionalize the Qur'anic worldviews, beliefs and values in the Qur'an's audience. In this research, Frankena’s logical model is used to derive the strategies and their related methods, and provide Qur'anic and narrative proofs for the discussed principles and methods. In this regard, based on "love for absolute perfection", the strategies of "explaining the perfection-creating culture of the Quran", "introducing the perfections of the Qur'an and the culture of the Quran" and "strengthening and enhancing the sense of perfection-seeking" and based on "the tendency toward beauty," the strategies of "observance of beauty and adornment in institutionalization "," highlighting the beauties of the Qur'an "and" enhancement of the Aesthetic tastes "have been extracted, and a total of 24 methods have been presented to implement these strategies.
خلاصه ماشینی:
ir دريافت: 30/05/1397 ـ پذيرش: 25/10/1397 چکیده مربیان و فرهنگسازان در فرایند تبلیغ، تعلیم و تربیت ناگزیرند برای نهادینهسازی فرهنگ قرآن، به گرایشهای فطری بشر توجه ویژه کنند؛ چون قرآن کلام خداوند فطرتآفرین، و زبان قرآن هماهنگ با فطرت آدمیان است.
این نوشته درصدد تدوین راهبردهایی تربیتی است که از گرایش فطری انسان به زیبایی و کمال استنتاج میشود و نیز بر آن است تا با کشف روشهای مناسب برای اجرای این راهبردها، جهانبینی، باورها و ارزشهای قرآنی را در مخاطبین قرآن نهادینه کند.
در این زمینه بر مبنای «عشق به کمال مطلق»، راهبردهای «تبیین کمالبخشی فرهنگ قرآن»، «معرفی کمالات قرآن و فرهنگ قرآن» و «تقویت و ارتقای حس کمالخواهی» و بر مبنای «گرایش به زیبایی»، راهبردهای «رعایت زیبایی و آراستگی در نهادینهسازی»، «برجستهسازی زیباییهای قرآن» و «تقویت و اعتلای ذائقه زیباییشناختی» استخراج شده و مجموعاً 24 روش نیز برای اجرای این راهبردها ارائه شده است.
گام دوم، استفاده از این گرایشهای فطری [نهادینه شده] برای استخراج راهبردهای نهادینهسازی فرهنگ قرآن است.
روشهای اجرای اصل2: «برجستهسازی زیباییهای قرآن» باید عناصر زیبایی را در قرآن و فرهنگ قرآن یافت و با برجستهسازی این عناصر، فطرت زیباپسندِ مخاطب را مجذوب قرآن کرد.
همچنین بر مبنای «گرایش انسان به زیبایی» باید برای نهادینه شدن باورها و ارزشهای قرآنی، اصول «رعایت زیبایی و آراستگی در نهادینهسازی»، «برجستهسازی زیباییهای قرآن» و «تقویت و اعتلای ذائقه زیباییشناختی» مورد توجه باشد و طبق روشهای برگرفته از هر اصل عمل شود.