چکیده:
هدف این پژوهش واکاوی ادراک معنای زندگی دانشجویان ایرانی در مورد معنای زندگی با روش پدیدارنگری بود. جامعه پژوهش، دانشجویان جوان (18 تا 28 سال) دانشگاههای تهران و گروه نمونه متشکل از 40 نفر بود که با روش داوطلبانه در پژوهش شرکت کردند و بهصورت تصادفی در 4 گروه کانونی 10 نفره قرار گرفتند. ابزار گردآوری دادههای کیفی، مصاحبه کانونی با شیوه عمیق و نیمهساختاریافته بود. هر گروه کانونی از 10 نفر نمونه به همراه 3 نفر از اعضای تیم پژوهشی بهعنوان گرداننده گروه، ثبتکننده اطلاعات و خلاصهکننده تشکیل شد. دادهها با روش هفتمرحلهای کلایزی تحلیل شد. تحلیل ادراک شرکتکنندگان منجر به شناسایی 117 کد اولیه، 23 زیرمضمون، مقوله یا درونمایه فرعی و 8 مضمون اصلی شامل آرامش و رضایت، پیشرفت و موفقیت، معنویت، امید به زندگی، ارتباط با دیگران، نوعدوستی، بهرهمندی از فضایل اخلاقی و عدم وجود معنا شد. نتایج نشان داد از میان منابع معنای زندگی در میان شرکتکنندگان این پژوهش، منابع فردگرایانه (مانند پیشرفت خود و یادگیری) بیش از منابع جمعگرایانه (مانند نوعدوستی) مورد تأکید بودهاند.
The aim of this study was to investigate the Iranian university students' perception of meaning in life. The search method was descriptive phenomenography. 40 university students aged 18-28 were selected using the volunteering sampling method and in order to collect data focal interview was used. The 40 participants were assigned in 4 focused groups randomly. Each focused group consisted of 10 participants and three members of the research team. The three members facilitated the conversations, recorded the information, and summarized each session. The data were analyzed using the Colaizzi strategy. The process of data analysis resulted in 117 primary codes, 8 themes, and 23 sub-themes. The 8 themes included: peace and satisfaction, progress and learning, spirituality, hope, socializing, altruism, having virtues, and meaninglessness. The results showed that among the resources of meaning in life of Iranian youths in the present study, individual resources (e.g. progress and learning) were of more importance and emphasis rather than collective ones (e.g. altruism).