چکیده:
هدف این پژوهش تعیین نقش واسطهای همدلی در رابطه سلامت اجتماعی و سرمایه روانشناختی والدین با رفتار جامعهپسند در نوجوانان بود. بر اساس یک طرح همبستگی، 369 نوجوان دبیرستان دوره دوم (15 تا 18 سال) شهر تهران (189 پسر و 180 دختر) با روش نمونهبرداری خوشهای تصادفی انتخاب شدند و به مقیاس رفتار جامعهپسند (پنر، فریتشی، کرایگر و فریفیلد، 1995) و مقیاس همدلی (بریانت، 1982) پاسخ دادند. والدین آنها (158 پدر و 211 مادر) نیز مقیاس سرمایه روانشناختی (لوتانز، اوالیو، آوی و نورمن، 2007) و مقیاس سلامت اجتماعی (کییز، 1998) را تکمیل کردند. دادهها با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و مدلیابی معادلات ساختاری تحلیل شد. نتایج نشان داد سطح بالای همدلی نوجوانان و سطوح بالای سلامت اجتماعی و سرمایه روانشناختی والدین، افزایش رفتار جامعهپسند در نوجوانان را پیشبینی میکند. همچنین همدلی در رابطه بین سلامت اجتماعی و سرمایه روانشناختی والدین و رفتار جامعهپسند نوجوانان، نقش واسطهای دارد. یافتهها اهمیت ایجاد برنامههای آموزشی جهت ارتقای همدلی و توجه به نقش مهم والدین بهعنوان عوامل تأثیرگذار بر نوجوانان بهمنظور افزایش رفتار جامعهپسند در آنها را نشان میدهد که در کاهش مشکلات بعدی نوجوانی مانند رفتار ضد اجتماعی و بزهکاری نقش تعیینکننده دارد.
The aim of this study was to investigate the mediating role of empathy in the relationship between parent's social health and psychological capital and prosocial behavior in adolescents. In this descriptive-correlational study, 369 adolescent high school students (within the age range of 15-18) in Tehran (180 girls and 189 boys) were randomly selected using cluster sampling method. They subsequently filled Prosocial Behavior Scale (Penner, Fritzche, Craiger & Freifeld, 1995) and Empathy Scale (Bryant, 1982). The parents (211 mother and 158 father) filled the Psychological capital Scale (Lutanz, Oliwi, Avolio & Norman, 2007) and Social health Scale (Keye, 2004) questionnaires. Finally, data were analyzed using Pearson correlation coefficient and structural equation modeling. The results showed that high level of adolescents' empathy and high levels of social health and psychological capital of parents would increase the possibility of prosocial behavior in adolescents. On the other hand, empathy mediates the relationship between social health and the psychological capital of parents and the adolescents’ prosocial behavior. Findings indicates the importance of setting educational programs for promoting empathy and paying attention to the important role of parents as influential factors on adolescents in order to increase prosocial behavior. This factor plays a decisive role in reducing future problems such as antisocial behavior and delinquency in adolescents.