چکیده:
بیان مسئله:
استفاد ه از نقشه های ذهنی نوآموزان معماری منجر به آشنایی با تفکرات ذهنی آنها می شود . این امر، برون سازی د انش ذهنی آنان را د ر پی خواهد د اشت و د ر نهایت زمینه را جهت ساختارد هی و سازماند هی اید ه های نوآموزان فراهم می کند .
هدف پژوهش:
هدف از این پژوهش آگاهی از تد اعیات ذهنی نوآموزان معماری د ر فرآیند طراحی، مبتنی بر الگوگیری از طبیعت با ارایه نقشه اجماعی از خوانش ذهنی آنان د ر جهت بهبود تفکر طراحی نوآموزان است.
روش پژوهش
این پژوهش از نوع کیفی است. از منظر هد ف، کاربرد ی و از پژوهش های مید انی محسوب می شود که پس از بررسی اسناد و آرای صاحب نظران به بررسی روش د ست یابی به نقشه ذهنی نوآموزان معماری با استفاد ه از تکنیکZMET (تکنیک پیشنهاد ی زالتمن برای دستیابی به ساختار ناخود آگاه ذهنی افراد) می پرد ازد .
نتیجه گیری:
نقشه ذهنی نوآموزان بیانگر آن است که طبیعت می تواند د ر فرآیند طراحی معماری موثر واقع شود . نتایج نشان می د هند که د ر روند الهام گیری نوآموزان از طبیعت د ر ویژگی های طرح معماری، ۲۶% در تحلیل معنایی بهره جسته اند . مطابق نتایج مستخرج از مصاحبه با آنان الگوهای فرمی و هند سی، با ۲۱% انتخاب، بیشترین گزینش را در بین الگوها داشته است. نوآموزان از این الگوها ۳۶% د ر مراحل خلق ایده و ایده یابی استفاد ه کرد ه اند که بیش از سایر مراحل فرآیند طراحی است. لذا توجه به سایر مراحل فرآیند طراحی در الهام گیری از طبیعت باید د ر آتلیه های معماری و مطالعات آتی مورد توجه قرارگیرد .
Statement of the problem:
Understanding how mental maps are used by new learners of architecture can help us gain familiarity with their mental thinking and externalize their mental knowledge. This ultimately paves the way for structuring and organizing the ideas of new learners.
Research Objective
The purpose of this study is to raise awareness about the mental representations of new learners of architecture during nature-inspired design processes and to develop a consensus map of mental models and to improve the design thinking of new learners.
Research method
This field study is qualitative in nature, and with respect to its purpose, it is applied. In this study, first, the documents and opinions of experts were scrutinized then architecture learners’ mental maps were elicited using the ZMET technique (Zaltman’s proposed technique to get to the unconscious structure of individuals).
Conclusion
Analyzing the mental maps of new learners shows that nature has been able to influence their architectural design process. The results revealed that learners were inspired by nature in their architectural designs, 26% used it for semantic analysis. The results of interviews with the new learners showed that 21% of them mostly used nature in structural and geometric patterns. The patterns were used by 36% for finding and creating ideas, which account for a big share of the design process.These results highlight the necessity of promoting nature-inspired design in architectural studios and future studies.