چکیده:
ولایت کبرای حضرت زهرا(علیها السلام) در امتداد ولایت مطلق خداوند قرار دارد، به
گونه ای که ایشان به اذن الهی، حق دخل و تصرف در امور عالم را دارد و می تواند نفوس
انسان های مستعد را شناخته، به سرمنزل مقصود رهنمون سازد. آیاتی در باب اثبات عصمت
و طهارت و علم وهبی و لدنی ایشان بخصوصه یا در جمله اهل بیت(علیهم السلام) نازل
گردیده و روایاتی نیز به طور عام یا خاص درباره حضرت زهرا(علیها السلام)صادر
شده اند که از این میان، چهل منقبت درباره آن حضرت استخراج گردیده که همگی بیانگر
آنند که ایشان در عالم آفرینش رکن می باشد.
نکته مسلم آن است که این روایات مبتنی بر آیات بوده و با سندهای محکم و متقن در
میان منابع و مراجع فقهی و روایی ما بیان شده اند و حجیت خود را حفظ کرده اند.
خلاصه ماشینی:
آیاتی در باب اثبات عصمت و طهارت و علم وهبی و لدنی ایشان بخصوصه یا در جمله اهل بیت(علیهم السلام) نازل گردیده و روایاتی نیز به طور عام یا خاص درباره حضرت زهرا(علیها السلام)صادر شده اند که از این میان، چهل منقبت درباره آن حضرت استخراج گردیده که همگی بیانگر آنند که ایشان در عالم آفرینش رکن می باشد.
مقدمه عده ای بر این باورند که حضرت فاطمه(علیها السلام) از آن رو که دخت گرامی رسول والامقام(صلی الله علیه وآله)می باشد، دارای منقبت و فضایلی خاص است، اما آنچه باید بدان توجه نمود این است که حضرت فاطمه(علیها السلام) صاحب ولایت کبراست; یعنی همان گونه که باید به ولایت رسول گرامی، امیرمؤمنان علی و حسنین(علیهم السلام) ایمان و اعتقاد قطعی داشت، باید به ولایت فاطمه زهرا(علیها السلام) نیز اذعان و اعتراف نمود.
([2]) درباره آیه سوم، روایاتی نقل شده اند که نشان می دهند همان گونه که رسول اکرم و حضرت علی و امام حسن و امام حسین(علیهم السلام) سبب خلقتند، حضرت زهرا(علیها السلام) نیز یکی از اسباب آفرینش جهان است، و معقول نیست کسی علت خلقت باشد و ولایت نداشته باشد.
در آیه ششم، فضایل اهل بیت(علیهم السلام) را بیان نموده که حضرت صدیقه(علیها السلام) نیز یکی از آنان است.
نتیجه پانزده موضوع مزبور چهل منقبت می باشند که بسیاری از آن ها از شئون ولایت و از خصوصیات ولی الله هستند و حضرت زهرا(علیها السلام) در این مناقب با پیامبر و دیگر معصومان(علیهم السلام) سهیم می باشد و این حاکی از مقام والای ولیة اللهی آن حضرت است.