چکیده:
هدف پژوهش حاضر، ارائه مدل عوامل موثر بر امنیت شغلی هیئت علمی دانشگاهها با تأکید بر استقلال دانشگاه آزاد اسلامی میباشد. تحقیق ترکیبی از تحقیقات اکتشافی و کمی بوده است که دو گروه به عنوان جامعه آماری انتخاب شدند: گروه اول شامل 10 نفر از اساتید برتر دانشگاههای آزاد اسلامی و گروه دوم شامل کلیه اساتید دانشگاهای آزاد اسلامی بودهاند که با استفاده از فرمول کوکران تعداد 384 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدهاند. جهت گردآوری اطلاعات از یک پرسشنامه باز و دو پرسشنامه امنیت شغلی و استقلال دانشگاهی استفاده شد که طی مصاحبهای، خبرگان مورد نظر به سئوالات آن پاسخ دادند. به منظور تعیین روایی سئوالات پرسشنامهها از دو ضریب نسبی روایی محتواو شاخص روایی محتوا استفاده شد که نتایج بیانگر مناسب بودن سوالات از دیدگاه خبرگان بود. جهت بررسی پایایی پرسشنامهها از آلفای کرونباخ استفاده شد که به ترتیب مقدار آلفای کرونباخ پرسشنامه امنیت شغلی و استقلال دانشگاهی (86/0) و (79/0) بدست آمدند. در نهایت جهت تجزیه و تحلیل دادهها از رویکرد تحلیل محتوای کیفی و معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار Smart PLS استفاده شد. نتایج نشان داد، کلیه مولفههای شناسایی شده در هفت بعد (فردی، مالی، اجتماعی، ساختاری، سیاسی، مدیریتی و مدیریت منابع انسانی) بر امنیت شغلی اساتید هیات علمی با تاکید بر استقلال دانشگاهی تاثیر مثبتی داشته اند و شاخصهای برازش نیز مناسب بودن مدل ارائه شده را تائید نمودند. بنابراین می توان نتیجه گرفت که دانشگاه آزاد اسلامی جهت تحقق استقلال دانشگاهی و امنیت شغلی اساتید باید ابعاد و مولفه های ارائه شده در مدل پژوهش را مد نظر قرار دهد.
خلاصه ماشینی:
بنابراين مي توان نتيجه گرفت که دانشگاه آزاد اسلامي جهت تحقق استقلال دانشگاهي و امنيت شغلي اسـاتيد بايد ابعاد و مولفه هاي ارائه شده در مدل پژوهش را مد نظر قرار دهد.
از اين رو عدم شناخت عوامل موثر بر ارتقاء امنيت شغلي در ميان اعضاي هيات علمي دانشگاهها به عنوان رکن اصلي در ميان کارکنان يک مجموعه علمي، به عنوان مسئله اي مطرح مي باشد که باعث اختلال در رفتار سازماني شده و نتايج مورد انتظار از دانشگاه که استقلال از جمله آن مي باشد را تحت تاثير خود قرار داده است .
در اين خصوص مي توان بيان داشت که با توجه به جدول هر يک از مفاهيم باز ابتدا تدوين و در نهايت با توجه به مفهوم اصلي عبارت، کد محوري شناسايي شده که همان زير مقوله هر طبقه از مقولات تعيين شده هستند و در مقوله مربوط خود قرار گرفتند که مي توانند بر استقلال دانشگاهي جهت تامين امنيت شغلي اساتيد موثر واقع گردند که کليه عوامل فوق با توجه به توضيحاتي که در خصوص مقولات و زير مقولات ارائه شد در قالب يک مدل مفهومي پيشنهادي ارائه شد که به شرح شکل شماره ٢ مي باشد.
همچنين مي توان بيان داشت که دانشگاه آزاد بايد اختيارات کافي در جذب و پذيرش دانشجويان با توجه به قابليتها و ظرفيت هاي آموزشي خود داشته باشد و از سوي ديگر دانشگاه آزاد بايد به گونه اي آموزش هاي خود را در اختيار متقضايان قرار دهد تا تاثيرات مطلوبي بر روي جامعه از طريق افزايش مسئوليت اجتماعي و سطح سواد افراد به صورت عملي و علمي داشته باشد که اين امر در نهايت باعث بهبود وجهه دانشگاه آزاد شده و بر استقلال دانشگاهي تاثير غير قابل انکاري خواهد داشت .
(2014), The American Case: The University of Minnesota, Journal of Studies in International Education, 7: 52- 63.