چکیده:
هدف پژوهش حاضر، شناسایی عوامل روان شناختی موثر بر رکود اعضای هیت علمی در دانشگاه علوم پزشکی اردبیل بوده است. روش تحقیق با توجه به فرآیند انجام تحقیق که شناسایی شاخصها و رتبهبندی و اعتبارسنجی مدل بود، طرح تحقیق آمیخته محسوب می شود. جامعه آماری در بخش کیفی شامل خبرگان دانشگاهی و اعضای هیات علمی و صاحب نظران حوزه آموزش عالی و سیاستگذاران به عنوان خبرگان آشنا میباشند که از طریق روش نمونهگیری هدفمند 10 نفر انتخاب شدند و در بخش کمی تمام اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل به تعداد 226 نفر میباشند به روش تمام شماری انتخاب گردیدند. ابزار جمعآوری اطلاعات مصاحبه و پرسشنامه محقق ساخته بوده است که نتایج تحلیل مصاحبهها با گرندد تئوری نشان داد که عوامل روان شناختی موثر بر رکود اعضای هیات علمی در دانشگاه علوم پزشکی اردبیل عبارتند از احساس عدم موفقیت، روابط اجتماعی نامطلوب، لذت نبردن از کار، استرس شغلی. نتایج آزمون نشان داد که بالاترین میانگین رتبه (86/2) به عامل احساس عدم موفقیت و کمترین میانگین رتبه (52/1) به استرس شغلی مربوط به رکود اعضای هیات علمی در دانشگاه علوم پزشکی اردبیل اختصاص یافته است. باتوجه به نتایج تحقیق آگاهی اعضای هیئت علمی از فلات شغلی و راههای برونرفت از آن ضروری به نظر می رسد.
خلاصه ماشینی:
ابزار جمع آوري اطلاعات مصاحبه و پرسشنامه محقق ساخته بوده است که نتايج تحليل مصاحبه ها با گرندد تئوري نشان داد که عوامل روان شناختي موثر بر رکود اعضاي هيات علمي در دانشگاه علوم پزشکي اردبيل عبارتند از احساس عدم موفقيت ، روابط اجتماعي نامطلوب، لذت نبردن از کار، استرس شغلي.
فرآيند کلي انجام پژوهش يافته ها به منظورپاسخدهي به سوال اول پژوهش که مولفه هاي رواني رکود اعضاي هيئت علمي دانشگاه علوم پزشکي اردبيل کدامند؟ استخراج مضامين از مصاحبه ها و اجراي تکنيک دلفي انجام شد بدين صورت که از بين اعضاي هيات علمي که در حوزه آموزش عالي و بحث بهره وري منابع انساني داراي جايگاه و صاحب نظر بودند؛ حداقل ٥ سال به عنوان عضو هيئت علمي در دانشگاههاي کشور تدريس کرده بودند؛ داراي مقالات و طرحهاي پژوهشي در حوزه آموزش عالي بودند؛ سابقه عضويت در شوراي سياست گذاري وزارت علوم، تحقيقات و فناوري دارند و سابقه مديريت در سيستم آموزش عالي را داشته اند.
مقوله هاي اصلي استخراج شده نهايي از تحليل کيفي (رجوع شود به تصویر صفحه) در اين تحقيق با توجه به اطلاعات به دست آمده از مطالعه ادبيات و مصاحبه با اعضاي هيئت علمي و صاحب نظران حوزه آموزش عالي و سياست گذاري حوزه آموزش عالي در زمينه عوامل رواني موثر بر رکود اعضاي هيات علمي، پرسشنامه اي شامل تمامي متغيرهاي شناسايي شده تهيه گرديد و جهت دسته بندي و نهاييسازي با استفاده از پرسشنامه دلفي، از اعضاي هيئت علمي دانشگاه علوم پزشکي اردبيل خواسته شده تا ميزان اهميت هر شاخص را بر اساس اعداد بيان کنند.