چکیده:
نو سلفیه، سید جمال و اتباع او، مهمترین منادیان انحطاط تمدن اسلامی و لزوم بازسازی آن در فضای اهل سنت هستند. آنان با تکیه بر مفهوم «جاهلیت»، مدعی جاهلی بودن وضعیت امروز جهان اسلام بوده، و راه نجات آن را از این وضعیت انحطاط جاهلی، تکیه بر سنتهای اصیل اسلامی عنوان میکنند. تلقی خاص این جریان از مفهوم جاهلیت، و جاهلی خواندن وضعیت فعلی جهان اسلام، سبب نوعی رویکرد خاص به دین و تمدن اسلامیشده است. رویکردی که بهشدت منتقد وضعیت موجود بوده، و با نوعی تلقی صدر اسلامی از وضعیت موجود خواستار استفاده از سنتهای سلف صالح در مواجه با این وضعیت است. این نوشتار مدعی است که این تلقی از جاهلیت صحیح نبوده، و عملاً موجب عدم فهم اسلام و تمدن اسلامیشده، و بهجای تشکیل تمدن نوین اسلامی، عملاً باقیمانده تمدن اسلامی را نابود خواهد کرد.
خلاصه ماشینی:
آنـان بـا تکيـه بـر توانايي اسلام در خروج جامعه عرب از وضعيت جاهليت ، و رساندن آن به اوج تمدن اسلامي، مدعي بودند که باز همين اسلام ميتواند جوامع اسلامي گرفتار انحطاط و استعمار را نجات داده و بار ديگـر به اوج قدرت و عزت برسانند.
آنـان ديـن جاهلي امروز مسلمانان را بشدت نقد کرده و مدعي شدند که اين دين براي بازگشت به اسلام نيازمند اصلاح جدي ميباشد.
رويکرد خاص نوسلفيه به اسلام و جاهليت ، سبب درهم ريختن بسياري از بنيادهاي ديني و اجتماعي در فضاي اهل سنت شده ، و بر اساس اين ايده گروه هايي سر برآوردند که کل جامعـه اهـل سـنت را تکفير کرده و با آن ها اعلام جهاد نمودند.
جايگاه و تأثير مفهوم جاهليت در فهم اسلام و تمدن اسلامي يکي از مفاهيمي که در فهم اسـاس اسـلام دخيـل بـوده و در فهـم تمـدن اسـلامي و چگـونگي شکل گيري و احياء آن بسيار مهم ميباشد، بحث جاهليت است .
امام علي ع هم با گرفتـاري جنـگ هـاي داخلـي نتوانست اين نابسامانيها را سامان دهد، و بعد کار به بني اميـه رسـيده و آنـان جامعـه را بـر اسـاس سنت هاي غلط عصر جاهليت اداره کرده و حتي ميتوان گفت تمدن ايران و مصر را هم به نـوعي بـه قهقرا بردند.
احاديث بسياري هم در اين زمينه وجود داشته ، و عليالخصوص با توجه به سابقۀ جاهلي اعراب صدر اسلام ، پيامبر ص بارها پذيرش هرگونه سنت هاي قديمي آنان که سنت هاي عصر جاهليت بود را در دين نميپذيرفتند.