چکیده:
پژوهش حاضر با هدف شناسایی نیازهای آموزشی مدیران عامل تعاونیهای روستایی در زمینه مدیریت کارآفرینی به روش پیمایشی انجام گرفت. جامعه آماری تحقیق را مدیران عامل تعاونیهای روستایی استان مازندران و کارشناسان آموزش ادارههای تعاون تشکیل دادند. تعداد 183 مدیر عامل تعاونیهای روستایی و 54 کارشناس ادارههای تعاون در استان مازندران به روش تمامشماری مورد تحقیق واقع شدند. روایی صوری و محتوایی ابزار تحقیق توسط کارشناسان و اساتید در حوزه کارآفرینی تائید گردید. پایایی ابزار تحقیق با استفاده از آلفای کرونباخ در دامنه 77/0 تا 98/0 مورد تائید قرار گرفت. این پژوهش در دو مرحله انجام گرفت: نخست نیازهای آموزشی مدیران عامل از دیدگاه خودشان و سپس از دیدگاه کارشناسان با استفاده از پرسشنامه مبتنی بر مدل بوریچ مشخص شد. در مرحله دوم به منظور تعیین سطح توافق مدیران عامل تعاونیها و کارشناسان در خصوص نیازهای آموزشی آنها، از مدل کوادرانت استفاده شد. نتایج نشان داد که ابعاد مدیریت مالی و مدیریت استراتژیک به عنوان نیازهای آموزشی اولویتدار مدیران عامل تعاونیهای روستایی در حوزه مدیریت کارآفرینی شناسایی و در اولویت برنامههای آموزشی قرار گرفتند. ضروری است تا متناسب با اولویتها، آموزشهای نظری و عملی به فراخور هر نیاز ارائه شود تا در نهایت ویژگی مدیریت کارآفرینی مدیران عامل تعاونیهای روستایی ارتقا یابد و زمینه رشد و توسعه فعالیت تعاونیها در بازار فراهم گردد.
The aim of this study was to identify the educational needs of managing
directors of rural cooperatives in the field of entrepreneurship management by
survey method. The statistical population of the study consisted of the
managing directors of rural cooperatives and training experts of cooperative
offices in Mazandaran province. A total of 183 managing directors of
cooperatives and 54 experts of cooperative offices in Mazandaran province
were surveyed by census method. The face and content validity of the research
tool was confirmed by experts and professors in the field of entrepreneurship.
The reliability of the research instrument was confirmed using Cronbach's alpha
in the range (0.77 to 0.98). This research was conducted in two stages: first, the
educational needs of managing directors were determined from their own point
of view and then from the point of view of experts using a questionnaire based
on the Burich model. In the second stage, in order to determine the level of
agreement between the managing directors of cooperatives and experts
regarding their educational needs, the quadrant model was used. The results
showed that the dimensions of financial management and strategic management
were identified as priority training needs of managing directors of rural
cooperatives in the field of entrepreneurial management and were prioritized in
training programs. It is necessary to provide theoretical and practical training in
accordance with the priorities in accordance with each need in order to
ultimately promote the entrepreneurial management characteristics of the
managing directors and provide the ground for the growth and development of
cooperatives in the market.
خلاصه ماشینی:
در بررسی ادبیات تحقیق ، نیازهای آموزشی متعددی درزمینۀ مدیریت و توسعه کارآفرینی شناسایی شدند که مهم ترین آنها عبارت اند از: تولید و خدمات جدید، تدوین طرح تجاری و تعیین بخش های مختلف بازار (خالدی و همکاران ١٣٩٣)؛ بودجه بندی در تعاونی ها، آشنایی با قوانین مالیاتی وآشنایی با آیین نامه های معاملاتی (ظریفیان و سلمان ،١٣٩١)؛ خلاقیت و نوآوری، توانایی هدایت و رهبری، مهارت تصمیم گیری، اصول و فنون مذاکره ، مدیریت منابع انسانی، روش های تأمین و منابع مورد نیاز کسب و کار، تدوین طرح کسب و کار، برنامه ریزی کسب و کار، مدیریت کیفیت بهره وری، برنامه ریزی راهبردی در شرکت های کوچک ، رقابت حفظ موقعیت بازار و بازاریابی (شرفی و احمدی، ١٣٨٦)؛ خلق اندیشه کسب و کار، امکان سنجی ایجاد کسب و کار، ارزیابی کسب و کار تازه و کسب و کار موجود (خسروانیفرد و همکاران ، ١٣٩٤)؛ بررسی بازار و شناسایی بازارها و فرصت های جدید برای رشد و تطبیق مالکیت معنوی بیشتر کسب و کار (٢٠١٦ ,.
بر این اساس ، مدل مفهومی تحقیق بر پایه الگوی بین المللی آموزش کارآفرینی و بررسی ادبیات تحقیق و با توجه به هدف تحقیق ، یعنی شناسایی نیازهای آموزشی مدیران عامل تعاونیهای روستایی استان مازندران درزمینۀ مدیریت کارآفرینی، به شکل زیر است : (رجوع شود به تصویر صفحه) روش تحقیق این تحقیق بر حسب هدف ، از نوع تحقیقات کاربردی و از نظر ماهیت و رویکرد غالب ، پژوهش کمی بود و به صورت پیمایشی و توصیفی در سال ١٣٩٦ انجام گرفت .