چکیده:
استفاده از تحریک جریان مستقیم جمجمهای (tDCS) برای بهبود حالات خلقی، یادگیری دروس، بازتوانی همواره سالها مورد توجه بوده و آزمایش کاربرد آن در اجرای مهارتهای واقعی ورزشی در مرحلۀ ابتدایی است. در این مطالعه تأثیر tDCS آندی بر اجرای مهارت پرتاب منطقهای در بسکتبالیستهای ماهر بررسی شد. این پژوهش از نوع نیمهتجربی است و با طرح تکرار سنجش با دو گروه کنترل و شم انجام گرفت. 26 بازیکن بسکتبالیست مرد ماهر بهطور تصادفی در دو گروه تجربی و شم قرار گرفتند و به مدت 3 جلسه در 3 روز متوالی تحت مداخلۀ tDCS قرار گرفتند. شرکتکنندگان الگوی نورانی مهارت پرتاب منطقهای بسکتبال مربوط به دو بازیکن نخبه را مشاهده کردند. بعد از آن، شرکتکنندگان گروه تجربی به مدت 20 دقیقه tDCS با شدت یک و نیم میلیآمپر در محل قشر پیشحرکتی دریافت کردند، درحالیکه برای گروه شم تحریک ساختگی ایجاد شد. پس از مداخله، شرکتکنندگان هر دو گروه به اجرای مهارت پرتاب منطقهای پرداختند. پسآزمون و پیگیری بهترتیب یک و هفت روز پس از مداخله اخذ شد. از آزمون تحلیل واریانس مختلط دوعاملی، t مستقل و t همبسته برای تحلیل دادهها استفاده شد. یافتهها نشان داد که tDCS تفاوتی در اجرای مهارت بین دو گروه در مرحلۀ مداخله ایجاد نکرد، ولی در مرحلۀ آزمون موجب بهبود چشمگیر مهارت در گروه تجربی در برابر گروه شم شد. یافتهها نشان میدهد که tDCS این پتانسیل را دارد که بهعنوان مداخلۀ مفید برای بهبود اجرای مهارت پرتاب منطقهای در بسکتبال مورد توجه قرار گیرد.
The Effect of transcranial direct current stimulation (tDCS) has been studied in descriptive and laboratory tasks in the field of motor and sport skills. It is necessary that tDCS effects on real sport skills are investigated. The aim of the current study was to examine the Effect of tDCS on performance of basketball two point field throws (BFT) in skilled basketball players. In this quasi- experimental study, we used a repeated measure design including a pretest, intervention, posttest and follow. A total of 26 male basketball players were randomly divided into either an experimental or a sham group. Both groups watched the point light model of the performance of two elite basketball players. Then, the participants of the exercise group received tDCS over their pre-motor cortex for 20 minutes. The participants of the sham group underwent identical tasks performance except that tDCS was artificially applied for them. BFT was assessed at baseline (pre-intervention), one day post-intervention and 7 days post-intervention. For analyzing data, two factor Mixed model ANOVA, independent and paired t-tests were used. Results showed that anodal tDCS created no between group's differences in BFT in the intervention phase while tDCS lead to significant improvement of BFT in experimental group skills compared to sham group in test phase. Results showed that tDCS could be considered as a useful intervention for the improvement of BFT in skilled basketball players.
خلاصه ماشینی:
پزشک متخصص مغز و اعصاب، گروه روانپزشکي، دانشکدة پزشکي، دانشگاه علوم پزشکي اصفهان، اصفهان، ايران چکيده استفاده از تحريک جريان مستقيم جمجمه اي (tDCS) براي بهبود حالات خلقي، يادگيري دروس، بازتواني همواره سالها مورد توجه بوده و آزمايش کاربرد آن در اجراي مهارتهاي واقعي ورزشي در مرحلۀ ابتدايي است .
نتايج نشان داد تحريک مستقيم الکتريکي از روي جمجمه به همراه نمايش نقاط نوراني بر اجراي مهارت پرتاب منطقه اي بسکتبال در مرحلۀ مداخله تأثير ندارد، اما در مرحلۀ آزمون تأثير معنادار است .
با توجه به يافته هاي پژوهش حاضر به روشني مي توان دريافت که مداخلۀ الکتريکي مستقيم فراجمجمه اي آندال قشر پيش حرکتي به همراه نمايش نقاط نوراني سبب بهبود اجراي مهارت پرتاب منطقه اي به صورت معنادار مي شود.
پس به طور کلي مي توان گفت که استفاده از تحريک مستقيم الکتريکي از روي جمجمه موجب بهبود عملکرد شرکت کنندگان در مهارت پرتاب منطقه اي بسکتبال مي شود.
نتايج پژوهش هاي انجامگرفته با نتايج مطالعۀ حاضر، در خصوص تأثير تحريک الکتريکي مغز بر قشر پيش حرکتي در بهبود اجراي مهارت پرتاب منطقه اي همخوان بود.
به طور کلي مي توان گفت که تحريک الکتريکي از روي جمجمه همراه با الگودهي نقاط روشن سبب بهبود اجراي مهارت پرتاب منطقه اي بسکتبال مي شود.
Improving working memory: the effect of combining cognitive activity and anodal transcranial direct current stimulation to the left dorsolateral prefrontal cortex.
Facilitation of visuo‐motor learning by transcranial direct current stimulation of the motor and extrastriate visual areas in humans.
Anodal transcranial direct current stimulation over premotor cortex facilitates observational learning of a motor sequence.