چکیده:
با توجه به اهمیت آموزش عالی در رشد و پیشرفت علم وفناوری، این مقاله عملکرد ایران در بعد آموزش عالی را از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ باتوجه به شاخص های تعیین شده اسناد بالادستی(نقشه جامع علمی کشور و برنامه پنج ساله توسعه ششم)، ارزیابی کرده است. روش پژوهش توصیفی-تحلیلی است که با استفاده از داده های آماری یونسکو و مرکز پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی گردآوری و تحلیل شده است. ایران در برخی شاخص ها عملکرد مطلوب و در تعدادی عملکرد نامطلوب داشته است. شاخصهایی چون «نرخ ناخالص ثبت نام»، «سهم دانشجویان تحصیلات تکمیلی»، «سهم دانشجویان کاردانی و دکتری»، «سهم فارغ التحصیلان دانشگاه های غیردولتی»، «سهم آموزشهای مهارتی» و «سهم اعضای هیات علمی استادیار»، نزدیک به مقدار مطلوب تعیین شده در اسناد بالادستی بوده اند، اما شاخص هایی نظیر تعداد «دانشجویان علوم پایه»، «تعداد کل فارغ التحصیلان»، «تعداد اعضای هیات علمی»، «نسبت دانشجو به هیات علمی وزارت بهداشت و وزارت علوم تحقیقات و فناوری»، «سهم دانشجوی خارجی»، :تعداد دانشگاه ها» که در رتبه بندی جهانی جزء ۱۰درصد برتر بوده اند و «سهم هزینه کرد آموزش عالی از تولید ناخالص داخلی»، با مقدار مصوب اسناد بالادستی فاصله بسیار داشتند. همچنین یافته ها نشان داد که شاخص های آیین نامه «نظام پایش و ارزیابی علم، فناوری و نوآوری کشور» که از سوی شورای عالی عتف ارایه شده است، نیاز به بازنگری و هماهنگی بیشتر با اسناد بالادستی دارند.
This paper seeks to improve the performance of Iran in higher education from 2013 to 2017 according
to the indicators determined based on the country's comprehensive scientific plan and the Sixth Five-
Year Development Plan. This is a descriptive-analytic study that was compiled and analyzed using
UNESCO statistical data and the Center for Research and Planning in Higher Education in Iran. In
some of the indices, Iran had a desirable function and in some, it had a poor performance. Indicators
such as the gross enrollment rate, the share of graduate students, the share of associate students, the
share of doctoral students, and the contribution of faculty members were close to the desired upon the
policy documents. However, indicators like the number of basic science students, the total number of
graduates, the number of faculty members in one million, the student-faculty ratio, the proportion of
students to the full-time faculty of the Ministry of Health and Medical Education, the ratio of students
to staff Scientific full-time Ministry of Science and Technology, the number of foreign students, The
number of universities and centers that ranked 10% in the global ranking, as well as the share of
higher education expenditures on a gross domestic product by the government, were far from the
amount approved by Iran policy documents, which needs more attention by policymakers.
Furthermore, the findings of this study presented that the indices of the "System of Monitoring and
Evaluation of Science, Technology, and Innovation of the country", presented by the Supreme Council
of Science, Research and Technology need to be revised, regularly.