چکیده:
کانال پاناما در سال ۱۹۱۴ م. در حالیکه, دو اقیانوس آرام و اطلس را به هم متصل میکرد افتتاح
شداین با راه تجاری آسیای شرقی, آمریکای غربی و آروپا را هم نزدیکتر ساخت. در اوایل فرن
بیستم که کانال پرهزینه پاناما ساختهشد آمریکا علی رغم فعالیتهای توسعهطلبانهاش در قارة آمریکا
و قیانوس رام هنوز نتوانسته بود به دلیل ساستهای استعماری اروپائیان به جایگاه مهمی در جهان
کانال دطبال میکرد؟ اسناد نشان میدهد سیاستمدار ان آن روز آمریکا امیدوار بودشد که با افتشاح کانال
پاناما دولت آمریکا از دو جمت سود ببرد. نخست با باز شدن این کانال سواحل شرقی و غربی آمریکا در
ارتباط بیشتری با هم باشند و فاصلة بنادر مهم ایالات متحده کمتر شود دیگر آن که دسترسی آمریکا
بهبازارهایهای آمریکای جنوبی» آسیای شرقی و حتی هندوستان بهتر شود و رونق رفت و آمد کشتیهای
باریری و مسافر بری از جهت ترانزیت و کشف بازارهای نوین سود فراوان اقتصادی را عاید آن کشور نماید.
بنابر آنچه که سیاستمداران و اقتصاد دانان آن زمان آمریکا نظر داشننند کانال با پاناما میتوانست
موجب رشد اقتصاد داخلی و بینالمللی آمریکا باشد. این تحقیق که از منظر اهداف سیاسی- اقتصادی
دولت ایالات متحدۀ آمریکا از ساخت کانال پاناما تهیه شده است» بر مبنای منابع دسته اول از انتظارات
آمریکائیها از نتیجه افتتاح این راه آبی تدوین و به نگارش در آمده است.
Panama Canal in 1914 opened. This channel connects the two Pacific and Atlantic
oceans and brings closer trade between East Asia, Western Europe and Europe.
In that period, despite its expansionist activities in the Americas and the Pacific,
America has not yet been able to play an important role due to the colonial policies
of Europeans. So the question is, why did the United States build the Panama
Canal. Documents show that American politicians hoped that with the opening of
the Panama Canal, the US government would take advantage of two directions.
First, with the opening of this channel, the eastern and western shores of the United
States will be more closely connected. the gap between US ports in the east and
west of the country will be reduced. The second point was that with the opening
of the Panama Canal, America’s access to South American, East Asian, and even
Indian markets would be better. And the boom in cargo and passenger ships for the
transit and discovering of new markets will benefit a lot from the United States.
So what the politicians and economists of that time in the United States saw, the
Panamanian Canal could be a connecting link between the national unity and the
American international economy. The research is based on the American political-
economic goals of building the Panama Canal, And based on the first category
resources compiled and written.
خلاصه ماشینی:
ايـن تحقيـق کـه از منظـر اهـداف سياسـي - اقتصـادي دولـت ايـالات متحـدة آمريـکا از سـاخت کانـال پانامـا تهيـه شـده اسـت ، بر مبنـاي منابـع دسـته اول از انتظـارات آمريکائي هـا از نتيجـه افتتـاح ايـن راه آبـي تدويـن و بـه نـگارش در آمـده اسـت .
ايـن بررسـي بـا طـرح ايـن سـؤال کـه ارجح تريـن دليـل سـاخت و بهـره وري کانـال پانامـا بــراي ايــالات متحــدة امريــکا چــه بــود؟ ايــن فرضيــه را در نظــر دارد کــه سياســت مــداران آمريـکا معتقـد بودنـد کانـال پانامـا ايـالات شـرقي و غربـي آن کشـور را بهـم نزديک تـر کـرده و همچنيــن بــا توســعه روابــط اقتصــادي و تجــارت بين المللــي (آســياي شــرقي – اروپــاي غربـي ) بـه قدرتمنـد شـدن آمريـکا کمـک شـاياني خواهـد نمـود.
٢. اهميت منابع انگليسي : بررسـي موقعيـت جغرافيايـي و نتايـج اقتصـادي - سياسـي حاصـل از افتتـاح کانـال پانامـا بـه طـور مسـتقل در منابـع فارسـي چنـدان بـا اقبـال روبـرو نبوده اسـت و جـز چنـد گـزارش کـه در مجــلات دريايــي و اقتصــادي بــه صــورت پراکنــده دربــاره ايــن کانــال نوشته شده اســت ، مقالۀيــي بــه فارســي تدويــن و نــگارش نشــده اســت .
١٣ شـرکت سـاخت کانـال بـه سـرعت درگيـر مشـکلات سياسـي و مالـي شـد کـه ناشـي از اختلافــات داخلــي حکومــت فرانســه و همچنيــن مســائلي بــود کــه آمريــکا و انگلســتان بــر سـر راه شـرکت ايجـاد مي کردنـد امـا بيشـتر از هرچيـز فرانسـويان زمين گيـر مـرگ و ميـري شــدند کــه ناشــي از نيــش پشــه ي آنوفــل حامــل ميکــروب مالاريــا و پشــه اســتگوميا حامــل ميکـروب بيمـاري تـب زرد بـود کـه کشـتار گسـترده ي کارگـران را بـه دنبـال داشـت و پـس از مدتـي بـا عـدم حمايـت دولـت فرانسـه کار ناتمـام و در مـاه مـه ١٨٨٩ م .