چکیده:
«ارتباط» با امام مهدی عجّل الله تعالی فرجه الشّریف و «تسلیم» دو رکن در موضوع مهدویت است. در این تحقیق ، مفهوم و مصداق جمله «رابطوا» از آیه 200 سوره بقره و جمله «بقیة الله» از آیه 86 سوره هود، با استناد به احادیث تفسیری به روش توصیفی تحلیلی تبیین میگردد. مسئله تحقیق چگونگی ارتباط با ولیعصر علیه السّلام از راه تسلیم در عصر غیبت و حضور است. تفسیراثری «رابطوا» و «بقیة الله» نسبت آنها با هم هدف این پژوهش است. تاکنون چنین پژوهشی قرآنی و حدیثی در ارتباط با این دو مسئله مهم از اجزاء اصل مهدویت اسلامی انجام نشده است. کشف منظور از «رابطوا» و «بقیة الله» در قرآن و چگونگی تسلیم بر امام مهدی علیه السّلام با تعریف اهلبیت علیهم السّلام نوآوری این تحقیق است. با بررسی واژگانی و مطالعات آیهشناسی به کمک سنّت روشن شد منظور از رابطوا در سوره آل عمران امروز پیوند و ارتباط با امام منتظر علیه السّلام و مقصود از «بقیة الله» در سوره هود نیز امام مهدی علیه السّلام است و متن تسلیم ماثور به قائم آل محمد صلّی الله علیه و آله و سلّم در هر دو مقطع تاریخی، در عصر غیبت و در عصر ظهور «السلام علیک یا بقیة الله فی ارضه» میباشد. قابل ذکر است سلامهای دیگری نیز برای ارتباط با امام مهدی علیه السّلام وجود دارد که باید در منابع مرتبط جستجو کرد.
Relationship" with Imam Mahdi (a) and "Greeting" are two pillars in the subject of Mahdaviat. In this research, the meaning and application of the sentence "Rabeto" from verse 200 of Surah Al-Baqarah and the sentence "Baqiyatullah" from verse 86 of Surah Hood are explained by referring to interpretive hadiths in a descriptive-analytical method. The issue of research is how to Relationship with the Guardian of the Age (PBUH) through "Greeting" in the age of absence and presence. The purpose of this research is traditional commentary of "Rabeto" and "Baqiyatullah" in relation to each other. Till now, no such Qur'anic and traditional research has been conducted in connection with these two important issues of components of the principle of Islamic Mahdaviat. The discovery of the meaning of "Rabeto" and "the rest of God" in the Qur'an and how to "Greeting "to Imam Mahdi (as) by defining the Ahl al-Bayt (as) is the Innovation of this research. By examining the lexicon and verse studies with the help of tradition, it became clear that the meaning of "Rabeto" in Surah Al-Imran today is the connection and Relationship with Imam Montazer (as) and the meaning of "the rest of God" in Surah Hood is also Imam Mahdi (as). And the text which narrated for greeting to Qaeme Ale-Muhammad (PBUH) in both historical periods, in the era of absence and in the era of Appearance, is "Peace be upon you oh the rest of God on earth". It is worth mentioning that there are other greetings to relationship with Imam Mahdi (as) that should be searched in related sources.
خلاصه ماشینی:
با بررسی واژگانی و مطالعات آیهشناسی به کمک سنّت روشن شد منظور از رابطوا در سوره آل عمران امروز پیوند و ارتباط با امام منتظر( و مقصود از «بقیة الله» در سوره هود نیز امام مهدی( است و متن تسلیم مأثور به قائم آل محمد( در هر دو مقطع تاریخی، در عصر غیبت و در عصر ظهور «السلام علیک یا بقیة الله فی ارضه» میباشد.
به حکم این پرسش و پاسخ که به آموزش سلام به حضرت قائم( اختصاص دارد آنچه سزاوار است در عصر حضور و غیبت در سلام دادن به ولیعصر گفته شود السلام علیک یا بقیة الله است.
امام مهدی( خود چه تسلیمی را برای توجّه به خدا و خویش آموزش دادهاند؟ سلام مطلوب مهدوی، برای منتظران ظهور در تسلیم به امام زمان( چیست؟ محمدبن عبدالله جعفر حمیری گفته است: خرج التوقیع من الناحیة المقدسه حرسها الله.
تسلیم مطلوب بر قائم( در تبیین ابن بابویه قمی شیخ صدوق در قرن چهارم نوشته است: روی ان التسلیم علی القائم( ان یقال به: السلام علیک یا بقیة الله فی ارضه (شیخ صدوق، 1405ق: ج2، 653؛ حر عاملی، 1425ق: ج5، 108؛ بحرانی، 1411ق: ج6، 211 و 364؛ مجلسی،1403ق: ج51، 36؛ جزائری، 1427ق: ج3، 29)؛ روایت شده است که تسلیم بر قائم( به این است که برای او گفته شود: سلام و درود بر تو ای باقی مانده خدا در زمین او.
بر طبق این حدیث امام زمان( خود را در نخستین سخنرانی خویش برای جهانین «بَقية اللّه فی ارضه» میخوانند و اصحاب مهدی( نیز فقط با لقب بقیة الله فی ارضه به ولیعصر سلام میدهند.