چکیده:
یکی از این ضرورتها در عرصة انسان شناسی، توجه به بعد معنوی انسان از دیدگاه دانشمندان و حتی کارشناسان سازمان بهداشت جهانی است، این ویژگی انسانی در مدیریت سازمان بسیار تاثیرگذار میباشد با توجه به اینکه مدیران در سازمانها همواره به دنبال استفاده از همة امکانات برای رسیدن به موفقیت و اثربخشیاند و برای تحقق این هدف علاوه بر دستیابی به عوامل مختلف، بحث به کارگیری افرادی با ویژگیهای خاص ذهنی و مهارت بیشتر هستند. با این وصف، هدف از این پژوهش بررسی رابطة هوش معنوی با مهارتهای ارتباطی کارکنان و ایجاد رفتار شهروندی مناسب در سازمان است که منجر به تعهد سازمانی گردد؛ بر این اساس ضمن مرور ادبیات نظری، متغیرهای مربوط و مقیاس سنجش آنها، چارچوب کلی مطالعه شکل گرفت. روش پژوهش مطالعات صورت گرفته توصیفی از نوع همبستگی میباشد. نتایج نشان دادند: بین هوش هیجانی و ابعاد آن با رفتار شهروندی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. بین هوش معنوی با رفتار شهروندی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. در هوش معنوی: هوشیاری، تعالی، حقیقت یابی، سازش و هدایت درونی با رفتار شهروندی رابطه مثبت و معنادار وجود داشت و تنها بعد متانت با رفتار شهروندی رابطه منفی و معنادار دارد.
خلاصه ماشینی:
رابطه هوش معنوی با رفتار شهروندی و تعهد سازمانی کارکنان محمد محمودی میمند1، سید وحید سعادت2 1- دانشیار گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه پیام نور 2- دانشجوی دکتری سیاستگذاری بازرگانی دانشگاه پیام نور چکیده یکى از این ضرورت ها در عرصة انسان شناسى، توجه به بعد معنوى انسان از دیدگاه دانشمندان و حتی کارشناسان سازمان بهداشت جهانى است، این ویژگی انسانی در مدیریت سازمان بسیار تاثیرگذار می باشد با توجه به اینکه مدیران در سازمان ها همواره به دنبال استفاده از همة امکانات برای رسیدن به موفقیت و اثربخشی اند و برای تحقق این هدف علاوه بر دستیابی به عوامل مختلف، بحث به کارگیری افرادی با ویژگی های خاص ذهنی و مهارت بیشتر هستند.
در واقع در این نگاه، معنویت از زاویه هوش مورد توجه قرار می گیرد و بیان می شود که: هوش معنوی، چارچوبی برای شناسایی و سازماندهی مهارت ها و توانمندی های مورد نیاز است، به گونه ای که با استفاده از معنویت میزان انطباق پذیری فرد افزایش می یابد (آمرام، 2009) در یک نگاه دیگر، هوش معنوی را چنین Intelligent Quotient (IQ) تعریف می شود: ظرفیتی برای فهم عمیق مسائل مربوط به هستی و داشتن سطوح چندگانه آگاهی.