چکیده:
تاثیر فارابی به قدری شگرف است که شاید بتوان گفت او و اندیشههای او بود که توانست زمینه را برای شکوفایی تمدن اسلامی فراهم سازد. دانشمندان و فیلسوفانی هم تراز با فارابی و یا حتی عالم تر از او با فاصله زمانی اندکی از فارابی در جهان اسلام ظهور کردند اما هیج یک نتوانستند تاثیری را که او در فلسفه و منطق اسلامی گذاشته است، از خود به جا بگذارند. بدون تردید نظام فلسفی فارابی تاثیر شگرفی در فیلسوفان بعد از وی داشته و به جرات میتوان گفت که هیچ اندیشه فلسفیای را در حوزه جهان اسلام نمیتوان یافت که متاثر از فارابی نبوده باشد. از منظر تولید علم دینی که دغدغه اندیشمندان معاصر مسلمان علی الخصوص پس از انقلاب اسلامی در کشور ایران می باشد تبین آرا و اندیشه های فارابی می تواند پایه های مناسبی برای "تولید علم اسلامی" به دست دهد. از این منظر برای دست یافتن به دغدغه امروز پس از انقلاب اسلامی میان اندیشورزان مسلمان یعنی طراحی "مدیریت اسلامی" می آراء اهل المدینه « توان با تبین آرای مدیریتی آن حکیم را البته با اقتضائات دوره تاریخی گذشته در سه کتاب سیاسی وی همچون
نظریه مدینه « و نظریاتش را در موضوع جامعه شناسی )تاثیرگذار در علم مدیریت( از » السیاسات المدنیه « و » کتاب السّیاسه « » الفاضله او بدست آورده و به استخراج پایه ها و قواعد فکری و معرفتی شیوه اداره و سازماندهی نظامات اجتماعی تمدن قدیم اسلامی » فاضله برای طراحی تمدن نوین اسلامی با توجه توسعه دانش و فناورهای روز و تغییرات فرهنگی صورت گرفته با توجه به مقتضیات مکانی کشور و نیز تدوین چارچوب نوین تولید دانش اسلامی بر اساس مقتضیات زمانی عصر جدید و انباشت ایجاد شده از دانش بشری پس از تمدن اسلامی به همراه استفاده از ابزارهای بومی سازی فارابی برای فلسفه یونانی برای فلسفه های نوین غربی پرداخت.
خلاصه ماشینی:
از این منظر برای دست یافتن به دغدغه امروز پس از انقلاب اسلامی میان اندیشورزان مسلمان یعنی طراحی "مدیریت اسلامی" می توان با تبین آرای مدیریتی آن حکیم را البته با اقتضائات دوره تاریخی گذشته در سه کتاب سیاسی وی همچون «آراء اهل المدینه الفاضله» «کتاب السّیاسه» و «السیاسات المدنیه» و نظریاتش را در موضوع جامعه شناسی (تاثیرگذار در علم مدیریت) از «نظریه مدینه فاضله» او بدست آورده و به استخراج پایه ها و قواعد فکری و معرفتی شیوه اداره و سازماندهی نظامات اجتماعی تمدن قدیم اسلامی برای طراحی تمدن نوین اسلامی با توجه توسعه دانش و فناورهای روز و تغییرات فرهنگی صورت گرفته با توجه به مقتضیات مکانی کشور و نیز تدوین چارچوب نوین تولید دانش اسلامی بر اساس مقتضیات زمانی عصر جدید و انباشت ایجاد شده از دانش بشری پس از تمدن اسلامی به همراه استفاده از ابزارهای بومی سازی فارابی برای فلسفه یونانی برای فلسفه های نوین غربی پرداخت.
پژوهش انجام شده می تواند در اجرای راهبرد نظریه زمینه ای، سطوح متفاوتی از نظریه را در نظر داشته و مسیر بیشتر مطالعه نظریه زمینه ای در جهت تکوین نظریه قائم به ذات (دارای ماهیت واقعی) از آثار حکیم فارابی را فراهم نماید و به دلیل همین زمینه ای بودن و تکوین آن از طریق میان کنش با داده های گردآوری شده در یک موقعیت مشخص، متفاوت از نظریه عمومی تر قیاسی بوده و به دلیل نیازمندیهای این مقاله مورد استفاده قرار گرفته است.