چکیده:
در عصر حاضر سازمانها برای بقا و حفظ مزیت رقابتی نیاز به نوآوری دارند و یکی از عواملی که منجر به بروز و تقویت
نوآوری میگردد» فرهنگ حاکم بر سازمان است. این تحقیق با هدف بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی و نوآوری
سازمانی در شعب بانک سپه استان فارس انجام شد. روش تحقیق از منظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت» توصیفی از نوع
همبستگی است. جمعآوری اطلاعات و دادهها از طریق دو پرسشنامه استاندارد فرهنگ سازمانی و نوآوری سازمانی انجام
گرفت و برای تجزیهوتحلیل دادهها نیز از نرمافزار 5۳5516 استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که بالاترین میانگین
مربوط به فرهنگ سلسله مراتبی و پایینترین میانگین مربوط به فرهنگ بازاری است. از طرفی ادراک کارکنان شعب
بانکهای سپه استان فارس از نوع فرهنگ سازمان بهعنوان فرهنگ قبیلهای و فرهنگ ویژه سالاری و فرهنگ بازاری؛
پیشبینی کننده مثبت و معنیدار هر سه نوع نوآوری در شعب بانکهای مورد مطالعه میباشد. همچنین ادراک کارکنان از
نوع فرهنگ سازمان بهعنوان فرهنگ سلسله مراتبی» پیشبینی کننده مثبت و معنیدار نوآوری تولید و مدیریتی - اداری
در شعب بانکهای مربوطه میباشد
خلاصه ماشینی:
>2- مبانی نظری و پ حقیق 2-1- فرهنگ سازمانی شاین(1996) فرهنگ سازمانی را بهعنوان باورها و مفروضات و ارزش های مشترک در سازمان مطرح میکند در واقع، وی این واژه را بهعن 16 ان 17 ون (2006)، فرهنگسازمانی را کاربردی برای تعیین ارزشها، اعتقادات، فرضیات و شیوههای مشترکی میداند که نگرش Cumming & Brian Siddiqui et al Achimba et al Liao et al Naranjo-Valencia,Jiménez-Jiménez & Sanz-Valle Hogan & Coote Jassawalla & Sashittal Kenny & Reedy Lyons,Chatman & Joyce Kalyar & Rafi Cameron & Freeman schein Welling & Kwok Hartmann Hartmann Denison Denison و سپس هدایت میکند.
نوآوری در تولید، توسعه محصولاتی Poskiene Abu-Jarad, Yusof & Nikbin de Hilal, Wetzel and Ferreira Wang et al Antony& Banuelas Bollinger and Smith Mclean Daulatram Schumpeter Damanpour Damanpour,Walker & Avellaneda Nogueira & Marques Hurt et al Administrative Innovation Process Innovation Product Innovation Radical Innovation Incrimental Innovation Damanpour ارزش و نیل به اهداف و نیازهای افراد و بازار معرفی شده است(دامانپور و گوپالاکریشان،2001؛ اوجاسالو 1 ، 2008).
یافته های تحقیق حاکی از این بود که فرهنگ سازمانی در سازمان های خدماتی موجب تقویت رفتارهای نوآور Ojasalo Wang and Ahmed Damanpour and Evan Jimenez-Jimenez, Sanz-valle & Hernandez-Espallardo Chew Rizki, Parashakti & Saragih Aboramadan et al Zewdie Chen et al Naranjo-Valencia,Jiménez-Jiménez & Sanz-Valle Adelekan اوزکرت و همکاران 1 (2013) در تحقیقی بین 154 شعبه بانک در ترکیه متوجه شدند که فرهنگ سازمانی و نوآوری تأثیری مثبت و مستقیم بر عملکرد سازمان دارد.