چکیده:
فعالیت گسترده گروه تروریستی داعش طی سالهای 2018-2014 در عراق و سوریه با واکنشهای مختلفی مواجه شد. هدف اصلی در این مقاله بررسی سیاست خارجی ایران در قبال داعش در قالب روش توصیفی – تحلیلی و در چارچوب نظریه موازنه تهدید است. این سوال اصلی را مطرح میکند که رویکرد سیاست خارجی ایران در قبال گروه داعش چگونه است و چه راهکارها و چالشهایی را در برمیگیرد. یافتههای این پژوهش حاکی از آن است که سیاست خارجی ایران در قبال داعش، به طور کلی از برداشت ایران از تهدید داعش شکل گرفته است. برداشت تهدید داعش از سوی ایران، دارای چهار شاخص عمده مجموع قدرت، نزدیکی جغرافیایی، قدرت تهاجمی و نیات تهاجمی است. در این راستا سیاست خارجی ایران در برابر داعش شکلی امنیتمحور به خود گرفته است که از ویژگیهای متعددی نظیر حضور فعال نهادهای نظامی در سیاست خارجی و تاکید بر بازدارندگی برخوردار است. در عین حال، سیاست خارجی ایران در قبال داعش با چالشهایی نیز مواجه است که مشکلات داخلی و شکافهای اجتماعی کشورهای درگیر، کارشکنیهای بازیگران منطقهای و راهبرد آمریکا در ایجاد جنگهای نیابتی و ائتلاف علیه تروریسم از آن جمله است.
The widespread activities of the ISIS terrorist group in Iraq and Syria during 2018-2014 met with different reactions. The main purpose of this article is to study Iran's foreign policy towards ISIL in the form of a descriptive-analytical method and in the framework of the theory of threat balance. This raises the main question of what is the approach of Iran's foreign policy towards the ISIS group and what are the solutions and challenges. The findings of this study indicate that Iran's foreign policy towards ISIL is generally shaped by Iran's perception of the ISIL threat. Iran's perception of the ISIS threat has four main indicators: total power, geographical proximity, offensive power and offensive intentions. In this regard, Iran's foreign policy against ISIS has taken a security-oriented form, which has several features such as the active presence of military institutions in foreign policy and the emphasis on deterrence. At the same time, Iran's foreign policy toward ISIS faces challenges, including the internal problems and social divisions of the countries involved, the sabotage of regional actors, and the US strategy of creating proxy wars and coalitions against terrorism.