چکیده:
بحران امنیتی موضوعی است که در اغلب موارد مفروض در نظر گرفته می شود؛ این در حالی است که مفهوم و ابعاد آن تا حدود زیادی ناشناخته باقیمانده است. با توجه به اینکه در واکاوی مفهوم بحران امنیتی، دیدگاهی امنیتی در موضوع بحران مدنظر است، نیاز است چهارچوب نظری پرداختن به آن در قالب مطالعات امنیتی بررسی گردد. از این رو «مکتب کپنهاگ» برای این امر انتخاب گردیده است. مکتب کپنهاگ تنها رهیافتی است که صرفا مبتنی بر مطالعات امنیتی است و از این منظر رهیافتی است که در راستای پایه گذاری جایگاهی مستقل برای مطالعات امنیتی تلاش نموده است. هدف از این پژوهش، واکاوی مفهوم بحران امنیتی با تاکید بر مکتب کپنهاگ است. نوع پژوهش کاربردی و روش انجام آن توصیفی– تحلیلی است. جامعه آماری پژوهش حاضر را دوازده نفر از صاحب نظران و خبرگان مباحث امنیتی تشکیل داده اند. همه اعضا به صورت تمام شمار به عنوان حجم نمونه پژوهش در نظر گرفته شده اند. محققین در پاسخ به این سوال که مفهوم، ابعاد و سطوح بحران امنیتی با تاکید بر آموزه های مکتب کپنهاگ چیست؟ بعد از جمع آوری ادبیات تحقیق و انجام مصاحبه؛ و تجزیه و تحلیل اطلاعات جمع آوری شده به این نتیجه رسیدند که هر یک از بحران های امنیتی (سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، نظامی و زیست محیطی) را می توان بر اساس سه شاخص تهدید، زمان و غافلگیری، در 8 طبقه اداری، عادی، عمدی، انعکاسی، ویژه، بطئی، نوظهور و کاملا بحرانی طبقه بندی نمود.
The security crisis is a topic that is often assumed to be there, while its mean-ing and dimensions remain largely unknown. Given that in analyzing the concept of security crisis, a security perspective on the issue of crisis is con-sidered, it is necessary to examine the theoretical framework to address it in the form of security studies. That is why the “Copenhagen School” has been chosen for this purpose. The Copenhagen School is the only approach based solely on security studies, and from this perspective it is an approach that has sought to establish an independent place for security studies. The purpose of this study is to analyze the concept of security crisis with emphasis on the Copenhagen school. The type of the research is applied one and the method of doing it is descriptive-analytical. The statistical population of the present study consists of twelve experts and elits in security issues. All members are considered as a whole in the sample size of the research. Researchers tried to answer the question that: what is the meaning, dimensions and levels of the security crisis with emphasis on the teachings of the Copenhagen School?.After collecting research literature and conducting interviews, and analyzing the collected information, it was concluded that each of the security crises (political, economic, social, military and environmental) can be Classified based on three indicators of threat, time and surprise, in eight categories in-cluding; administrative, normal, intentional, reflective, special, cumbersome, emerging, and completely critical.
خلاصه ماشینی:
محققین در پاسخ به این سؤال که مفهوم، ابعاد و سطوح بحران امنیتی با تأکید بر آموزه های مکتب کپنهاگ چیست؟ بعد از جمع آوری ادبیات تحقیق و انجام مصاحبه؛ و تجزیه و تحلیل اطلاعات جمع آوری شده به این نتیجه رسیدند که هر یک از بحران های امنیتی (سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، نظامی و زیست محیطی) را می توان بر اساس سه شاخص تهدید، زمان و غافلگیری، در ۸ طبقه اداری، عادی، عمدی، انعکاسی، ویژه، بطئی، نوظهور و کاملا بحرانی طبقه بندی نمود.
از این رو اگر دولت نتواند به آشتی دادن رابطه بین خود و جامعه بپردازد، به احتمال زیادکشمکش رخ خواهد داد,Panic) پژوهشی) | سال هشتم | شماره ۲۹ | زمستان ۱۳۹۸ هادی رحمانی ساعد و همکاران | واکاوی بحران امنیتی (مفهوم، ابعاد و سطوح) با تأکید بر آموزه های مکتب کپنهاگ (Saleh, 2010:236) امنیت اجتماعی با امنیت سیاسی که ناظر بر ثبات سازمانی دولت ها، نظام حکمرانی و ایدئولوژیهای 1.
این مراجع از دل تعاریف و ادبیات مطرح شده در مورد هر یک از ابعاد امنیت به دست می آید که به شکل زیر قابل طرح است:| بافند غیرمال و امنیت امنیت نظامی سیاسی اقتصادی اجتماعی زیست محیطی دولت فیزیک دولت ساختار دولت | ایده حاکمیت دسترسی به منابع مالی و بازار هویت محیط زیست محلی جهانی پژوهشی) | سال هشتم | شماره ۲۹ | زمستان ۱۳۹۸ هادی رحمانی ساعد و همکاران | واکاوی بحران امنیتی (مفهوم، ابعاد و سطوح ) با تأکید بر آموزه های مکتب کپنهاگ منبع: محقق بحران بحران اصطلاحی عامیانه است که در پی یافتن معنایی علمی است.