چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر روش تدریس کاوشگری در درس تاریخ بر مهارتهای فراشناختی صورت گرفته است. در این پژوهش از روش نیمه تجربی و طرح پیش آزمون و پس آزمون از گروه کنترل و آزمایش گرفته شد. جامعه آماری شامل کلیۀ دانشآموزان پسر و دختر، دوره دوم آموزش متوسطۀ نظری شهرستان شهرضا از شهرستان های استان اصفهان بوده جهت انتخاب نمونه با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای ابتدا از بین دبیرستان های مختلف شهررضا، چند دبیرستان مشخص گردید؛ سپس با کنترل متغییرهای جمعیت شناختی، مدارس کنترل و آزمایش انتخاب شدند. در نهایت 56 نفر در گروه آزمایش و 56 نفر در گروه کنترل قرار گرفتند. برای جمع آوری دادهها، پرسشنامههای مهارتهای فراشناختی در4 حوز، شامل: آگاهی فراشناختی، راهبرد فراشناختی ، برنامه ریزی و بررسی خود تنظیمی، مورد استفاده قرار گرفته است. پایایی این پرسشنامه با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ 93/0 محاسبه گردیده است. در پژوهش حاضر برای تجزیه و تحلیل دادههای حاصل از پرسشنامه در دو سطح توصیفی و استنباطی از نرم افزار آماری 17SPSS استفاده شده است. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که روش تدریس کاوشگری درس تاریخ بر مهارتهای فراشناختی (آگاهی فراشناختی، راهبرد فراشناختی ، برنامه ریزی و بررسی خود) تاثیری معنادار دارد.
The aim of this study was to investigate the effect of exploratory teaching method in history course on metacognitive skills. In this research, the quasi-experimental method and pre-test and post-test design were taken from the control and experimental groups. The statistical population included all male and female students of Shahreza high schools in Isfahan who were selected from different schools of Shahreza high schools by cluster random sampling method and then selected by controlling the demographic variables of control and experimental schools. Finally, 56 people were in the experimental group and 56 people were in the control group. To collect data, metacognitive skills questionnaires were used in 4 areas of metacognitive skills including metacognitive awareness, metacognitive strategy, planning and self-examination. The reliability
of this questionnaire was calculated to be 0993 using Cronbach's alpha test. In the present study, SPSS 17 statistical software was used to analyze the data obtained from the questionnaire at both descriptive and inferential levels. The results showed that the method of teaching history exploration has a significant effect on metacognitive skills (metacognitive awareness, metacognitive strategy, planning and self-examination).
خلاصه ماشینی:
and Downing ٤ -Agust-Brady ٥ -Korial, Maayan & Nussionson ٦ -Perfecy & Schwartz ٧ -Artino ٨ -Bradford & stove ٩ -Knouse ١٠ -Haidar & Najabi بخش عمده اي از ضـعف افراد در مهارت هاي فراشـناخت ناشـي از نوع آموزش و پرورشي است که آن ها دريافت نموده اند.
طبق نتايج تحقيق ابديسـا و گتاينت ٢٤ (٢٠١٢)، روش کاوشگري در مقايسه با روش سخنراني، بيشترين تأثير را بــــر ١٨ Wake Field ١٩ Wendy & Lam ٢٠ Yang et all ٢١ - Chantharanuwong, Thathong, Yuenyon ٢٢ - Raffaella ٢٣ - Barchok& Abura ٢٤ - Abdisa& Getinet پيــشرفت تــحصيلي دانش آموزان داشته است .
همچنين در ٢٥ - Noral&Scott ٢٦ - Heid,Estabrook & Nostrant ٢٧ - Reeve & Halusic خصــوص ديدگاه هاي معلمان و دانش آموزان درباره اهميت آموزش تاريخ محلي در برنامه درســي تاريخ ميتوان بنابر ضــرورت پداگوژيکي، درک و شــناخت محيط زندگي خود، برآورده شــدن نيازهاي روحي افراد، تقويت روح ميهن پرسـتي، بازنمايي و حفظ اصـالت و هويت بومي و توسـعۀ همه جانبه جامعه اشاره کرد.
فرضيه هاي پژوهش : ١- روش تدريس کاوشــگري در درس تاريخ بر ميزان مهارت آگاهي فراشــناختي دانش آموزان پايه دهم متوسطه شهرضا اصفهان تاثيري معنادار دارد.
٤- روش تدريس کاوشگري در درس تاريخ بر ميزان مهارت بررسي خود تنظيمي، دانش آموزان پايه دهم متوسطه شهرضا اصفهان تاثيري معنادار دارد.
فرضيۀ چهارم پژوهش : روش تدريس کاوشگري در درس تاريخ بر ميزان مهارت بررسي خود دانش آموزان پايه دوم متوسطه شهرضا اصفهان تاثيري معنادار دارد».
The effect of a metacognitive intervention on approach to and self – regulation of learning in Baccalaureate Nursing students.