چکیده:
ارتباطات و فرهنگ ازاینرو که ارتباط محصول فرهنگ و فرهنگ مشخصکننده ساختار فضا و زمینههای ارتباطی است، محکوم به همزیستیاند. از سویی دیگر، ارتباطات محمل و مسیر زندگی فرهنگ است و درنتیجه، هیچ فرهنگی بدون ارتباطات قادر به بقاء نیست. اقبال گستردۀ ایرانیان به استفاده از فضای مجازی را میتوان بهعنوان پدیدهای فرهنگی و رسانهای از زوایای مختلف موردبررسی قرارداد. از همین منظر، پژوهش حاضر بهمطالعه و بررسی سرمایۀ فرهنگی در بین کاربران فضای مجازی با استفاده از روش پیمایشی پرداخته است. در این تحقیق، منظور از سرمایۀ فرهنگی مجموعهای از روابط، معلومات و امتیازات است که فرد برای حفظ کردن یا بهدست آوردن یک موقعیت اجتماعی از آن استفاده میکند. در این راستا، دیدگاه نظری پیر بوردیو، تکیهگاه فضای مفهومی پژوهش است. برای سرمایۀ فرهنگی سه بعد تعریف شده است که شامل بعد بدنی (مجموعۀ تواناییها و داناییهای ذهنی و مهارتهای عملی و رفتاری و تجربی)، بعد عینی (اشیاء و لوازم فرهنگی مثل کتاب، مجلات، تابلوهای نقاشی و...) و بعد نهادی (مدارک تحصیلی، فنی و حرفهای و فرهنگی و هنری) میباشد. روش پژوهش حاضر بر مبنای اصول روششناختی کمی است و با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای، 400 نفر بهعنوان حجم نمونه از میان دانشجویان دانشگاه پیام نور مرکز اصفهان انتخاب شده و از ابزار پرسشنامه برای جمعآوری اطلاعات استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد متغیرهای جنسیت و ساعات حضور در فضای مجازی بر میزان سرمایه فرهنگی کاربران این شبکه موثر است و متغیرهای سن، وضعیت تاهل، سال ورود به دانشگاه، نوع دانشکده، سابقه استفاده از فضای مجازی، نوع شبکۀ اجتماعی و عضویت در گروههای مجازی تاثیری در میزان سرمایه فرهنگی کاربران ندارد.
Communication and culture Because the communication of the product of culture and culture determine the structure of space and communication contexts, they are doomed to coexist. On the other hand, communication is the carrier and way of life of culture, and as a result, no culture can survive without communication. The widespread popularity of Iranians in using cyberspace can be studied as a cultural and media phenomenon from different angles. From this perspective, the present study has studied the cultural capital among cyberspace users using a survey method. In this study, cultural capital refers to a set of relationships, information, and privileges that an individual uses to maintain or achieve social status. In this regard, Pierre Bourdieu’s theoretical view is the basis of the conceptual space of research. For cultural capital, three dimensions are defined, which include the physical dimension (a set of mental abilities and knowledge and practical, behavioral, and experimental skills), the objective dimension (cultural objects and supplies such as books, magazines, paintings, etc.) and the institutional dimension. (Educational, technical, professional, cultural, and artistic degrees). The method of the present study is based on quantitative methodological principles and using a stratified random sampling method, 400 people were selected as the sample size among the students of Payame Noor University in the center of Isfahan and a questionnaire was used to collect information. Findings show that the variables of gender and hours of presence in cyberspace affect the amount of cultural capital of users of this network and the variables of age, marital status, year of university, type of college, history of using cyberspace, type of social network and membership in virtual groups It does not affect the amount of cultural capital of users.