چکیده:
زمینه و هدف: در حالی که منع تشریح بدن انسان در فرهنگ مسیحی و اسلامی راه را بر آگاهی پزشکان از اندامهای داخلی بدن انسان میبست، پزشکان یونانی و بعدها پزشکان مسلمان تلاش کردند از طریق تشریح حیوانات با شکل و عملکرد اعضای بدن آشنا شوند. جالینوس با تشریح خوک، یوحنا بن ماسویه و محمد بن زکریای رازی با تشریح بوزینه اعضای بدن را توصیف کردند و این روند در تمدن اسلامی ادامه داشت. پزشکانی چون رازی، علی بن عباس اهوازی و ابن سینا بخشی از کتابهای جامع پزشکی خود را به تشریح اختصاص دادهاند. از قرن چهاردهم میلادی تشریح به منظور آموزش پزشکی در بیمارستانهای برخی از کشورهای اروپایی آزاد شد و آموزش و نگارش کتابهای آموزشی درباره تشریح اندامهای بدن تحول یافت.
مواد و روشها: در این پژوهش با تطبیق مبحث تشریح استخوانها در دو دایرةالمعارف بزرگ پزشکی در تمدن اسلامی یعنی طبالملکی و قانون فیالطب نظرات علی بن عباس اهوازی و ابن سینا درباره استخوانها بررسی میشود و سهم و نقش آنها در پیشرفت دانش تشریح مشخص میگردد.
نتیجهگیری: برخلاف آنچه تصور میشود که منع تشریح در اسلام سبب شده که پزشکان مسلمان اطلاعات چندانی از تشریح اندامها نداشته باشند، مطالعه آثار پزشکان بزرگ مسلمان و ایرانی بیانگر تسلط آنان به تشریح و حتی اختلاف نظر آنان در این زمینه است. آنچه که از مقایسه دو اثر ارزشمند پزشکی دوره اسلامی به دست میآید بیانگر تلاش پزشکان برای توصیف دقیق استخوانهای بدن است. علاوه بر این تقدم بخشیدن به تشریح در مباحث پزشکی و نظم و انسجام مطالب در این آثار حائز اهمیت است. در مقایسه طبالملکی و قانون باید گفت نظم و انسجام مطالب در طبالملکی بیش از قانون است و به گونهای تدوین شده است که گویی برای آموزش پزشکی تالیف شده است. چنین نظم و ترتیبی را نمیتوان در دیگر آثار پزشکی قبل از طبالملکی یافت، هرچند ابن ربن طبری در فردوسالحکمه و رازی در طبالمنصوری هم به تبویب آثار خود اهمیت دادهاند و در بخشهایی از کار خود موفق بودهاند، اما در طبالملکی نوعی پیوستگی و انسجام در سراسر کتاب به چشم میخورد که درخور تحسین است.
Background and Aim: While the prohibition on the dissection of the human body in Christian and Islamic culture prevented physicians from knowing the internal organs of the human body, Greek physicians and later, Muslim doctors tried to get acquainted with the shape and function of the organs through the dissection of animals. Galen dissected the pigs and Yuhanna ibn Masawaih and Rhazes dissected monkeys and so, this trend continued in Islamic civilization. Muslim physicians such as Rhazes, Ali ibn Abbas and Avicenna have devoted a part of their comprehensive medical books to anatomy. Since the fourteenth century, the human dissection was allowed for medical education in the hospitals of some European countries and opened the way for teaching and writing the books on the Anatomy. Materials and Methods: In this study, bone anatomy in two major medical encyclopedias in the Islamic civilization, Tib al-Maliki and Canon have been compared and also the views of Ali ibn Abbas and Ibn Sina on bones are examined to show their contribution to the development of anatomy. Conclusion: Contrary to what is thought that the prohibition of dissection in Islam has caused Muslim physicians to have little knowledge of dissection, the study of the works of great Muslim physicians shows their mastery of dissection and even their disagreement in this regard. A comparison of the two valuable works of medicine of the Islamic period, Tib al-Maliki and Canon, shows the efforts of thebphysicians to accurately describe the bones of the body.Comparing the two works shows that the order and coherence of the contents in Tib al-Malilki work is more than Canon and also Tib al-Maliki seems to have been compiled for medical education. Although Ibn Raban Tabari in Ferdows al-Hikma and Razi in al-Mansouri have also paid attention to the arrangement of their works, but in Tib al-Maliki there is a kind of coherence throughout the book which is praiseworthy.