چکیده:
هدف این پژوهش، بررسی رابطه ویژگیهای حسابرسان با گرایشهای تجاری و حرفهای آنان میباشد. تاثیر این گرایشهای حرفهای و تجاری بر اقداماتی که منجر به کاهش کیفیت حسابرسی میشود، نیز آزمون شده است. دادههای موردنیاز با استفاده از پرسشنامه دریافتی از 283 حسابرس عضو جامعه حسابداران رسمی ایران جمعآوری شد. نتایج پژوهش نشان میدهد که سطح دانش و آگاهی، میزان سازگاری و مهارتهای ارتباطی حسابرسان، ارتباط مثبت و معناداری با گرایش حرفهای آنها داشته اما مهارتهای بازاریابی آنها، ارتباط منفی با گرایش حرفهای دارد. همچنین خلاقیت و نوآوری حسابرسان رابطه معناداری با گرایش حرفهای آنها ندارد. از سوی دیگر، مهارتهای بازاریابی و ارتباطی حسابرسان رابطه مثبت و معناداری با گرایش تجاری آنان دارد، اما سطح دانش و آگاهی، میزان سازگاری و خلاقیت حسابرسان رابطه معناداری با گرایش تجاری آنها ندارد. در نهایت، گرایش حرفهای باعث کاهش اقدامات کاهنده کیفیت حسابرسی میشود، اما گرایش تجاری حسابرسان این اقدامات را تشدید میکند. این بدان معناست که ممکن است گرایش تجاری حسابرسان بر کیفیت حسابرسی و میزان رسیدگیهای آنان تاثیر منفی بگذارد؛ لذا اتخاذ سازوکارهای مناسب در این زمینه ضروری به نظر میرسد.
The purpose of this study is to investigate the relationship between auditors' characteristics and their business and professional orientations. The impact of these professional and business orientations is also examined on actions that lead to lower quality of audit services. Using the questionnaire, the required data were collected from 283 certified accountants. The results show that among the characteristics of auditors, the level of knowledge and awareness, degree of adaptation and communication skills of auditors have a positive and significant relationship with their professional orientation, but marketing skills has a negative relationship with professional orientation. While creativity and innovation had no significant relationship with professional orientation. On the other hand, the auditors' marketing and communication skills have a positive and significant relationship with their business orientation. However, the level of knowledge and awareness, compatibility and creativity of auditors has no significant relationship with business orientation. Finally, professional orientation was found to decrease actions to reduce audit quality, whereas the business orientation exacerbated it. Therefore, it should be noted that auditors' business orientation may adversely affect the quality of their audits, so adopting appropriate mechanisms in this regard seems necessary.
خلاصه ماشینی:
ویژگی های حسابرس ، گرایش های حرفه ای و تجاری، و تأثیر آنها بر کیفیت حسابرسی محمدحسین صفرزاده عباس هوشمند کاشانی چکیده هدف این پژوهش ، بررسی رابطه ویژگیهای حسابرسان با گرایش های تجاری و حرفه ای آنان میباشد.
نتایج پژوهش نشان میدهد که سطح دانش و آگاهی، میزان سازگاری و مهارتهای ارتباطی حسابرسان ، ارتباط مثبت و معناداری با گرایش حرفه ای آنها داشته اما مهارت های بازاریابی آنها، ارتباط منفی با گرایش حرفه ای دارد.
در واقع فقدان پژوهش کافی در زمینه فعالیت ها و نگرش تجاری حسابرسان و همچنین اهمیت ویژه ای که این گونه فعالیت ها بر استقلال آنان در راستای وظیفه اطمینان بخشی به سرمایه گذاران و سایر ذینفعان جامعه -به ویژه بعد از خصوصی سازی حرفه حسابرسی طی سال های اخیر- متصور است ، این سؤال را به وجود آورد که بعضی از مهم ترین ویژگیهای حسابرسان از قبیل دانش ، سازگاری، مهارت های ارتباطی، مهارت های بازاریابی و خلاقیت چه ارتباطی با گرایش تجاری و حرفه ای آنان دارد.
در رابطه با نوآوری پژوهش ، پس از بررسی پیشینه پژوهش های مختلفی که در این زمینه صورت گرفته است ، باید گفت تحقیقاتی در ایران درخصوص تاثیر ویژگیهای حسابرسان بر کیفیت حسابرسی انجام شده است اما تحقیقی درباره رابطه ویژگیهای مورد استفاده در این پژوهش (سطح دانش ، میزان سازگاری ، مهارت های ارتباطی ، مهارت های بازاریابی و خلاقیت حسابرسان ) با گرایش حرفه ای و تجاری آنان ، و همچنین تأثیر گرایش های حرفه ای و تجاری مزبور بر اقدامات کاهنده کیفیت حسابرسی صورت نگرفته است .