چکیده:
نقش و نقوش هندسی ترکیبی از ذهن معنوی و عرفانی انسانی است که هستی را زیبا میبیند و بینشش یک تمدن تاریخی را نقاشی میکند. نقوش هندسی بیان از داشتههای ریتمیک و متعادل بشر است، زمانی که بشر میخواهد فراتر از حال تصور کند و جهان مملو از عشق را همسان بیافریند؛ تنها نقشها که بنمایههای آثار هنریاند میتوانند برای اثر هنری ابهت و والایی بخشد. در این مقاله تلاش شده تا در راستای خامک دوزی های هراتی با رویکرد هندسه فرکتال، مباحثی کنار هم چیده شده و تحلیل گردد تا باشد تأثیرگذاری و تأثیرپذیری مشخص شود. خامک¬دوزی نوعیتی از نقوش هندسی است که مزین کننده¬ی لباسهای مردانه و زنانه¬ی مردمان افغانستان بهویژه هرات است و هندسه¬ی فرکتال یا برخال؛ اشکال هندسی نا اقلیدسی نامتعارف که مهمترین ویژگی آنها خود متشابهی آنهاست. پرسش عمده ِکه در این مقاله ذکر گردیده است عبارت از: چه رابطهای میان نقوش خامک-دوزی های هرات و نقوش هندسه ی فرکتال وجود دارد؟ روش پژوهش در این مقاله تحلیلی و تطبیقی است و با استناد بر رویکرد هندسه فرکتالی برای جمع نمودن داده¬ها تلاش صورت گرفته است. جمعآوری مطالب در این نوشتار میدانی(مصاحبوی) و کتابخانه¬ای بوده است. بعد از به دست آوردن نتایج بهدستآمده روشن شد؛ نقوش خامک دوزی هرات دارای شباهت ها و افتراقاتی با نقوش هندسه ی فرکتال می باشند لکن شباهت¬های آن بهمراتب بیشتر از تفاوت¬های آن است، در کل میتوان بیان نمود که این نقوش با داشتن ویژگی¬های همچون: تشکیل از راه تکرار، خود متشابهی، خاصیت بزرگ¬نمایی تا بی¬نهایت؛ جزء از اشکال هندسه -ی فرکتال محسوب می شود.
Geometric shapes and motifs are a combination of the human spiritual mind which sees the existence of beautiful and paints a historical civilization through this vision. The geometric motifs are an expression of the rhythmic and balanced human beings possessions when the human being wants to imagine beyond the present and create a world full of love. The patterns/shapes are the basis of artworks and give a great prominence to it. In this paper, it is struggled to combine and analyze discussions and statements along the fractal geometry approach of Herat embroidery in order to determine the impact and effectiveness. The researcher intends to give a brief information about embroidery for a comprehensive understanding, and then to analyze the embroidery patterns of Herat and study them from the perspective of fractal geometry. Although this traditional art is a part of the tangible culture of Afghanistan, the use of the geometric structure in these embroideries shows the originality of art and culture of ancient Herat. Therefore, the study and analysis of this feminine and primitive art can be a useful step in the direction of the ancient Herat art and culture studies. Embroidery is one of the ancient methods to decorate the surface of fabric or clothing and is one of the traditional arts of Afghanistan, which has a great reputation and ancient history that has special interests in all countries. In Herat embroidery we can see a type of geometric motifs which adorns the male and female clothing in Afghanistan especially in Herat. Undoubtedly, the essence of each of these products shows the skill, taste, initiative and creativity of Afghan women. The majority of these women live in remote villages and hamlets and are engaged in this craft with a special interest in the fractal geometry Unusual geometric shapes that are most important feature of them are self-similarity and repetitive formation. These features can also be seen in the designs of these embroidery in Herat. The main questions raised in this paper are: What is the relationship between the Herat embroidery and the fractal geometry patterns? What are the similarities and differences between fractal shapes and embroidery patterns in Herat? The research in this paper is based on descriptive - analytical - and adaptive methods. The library method, field observations and interviews with embroiders in Herat were used to generate and gather the relevant information. The most important part of this article, which is the embroidered patterns of Herat, was in the form of an interview and to get the basic knowledge that has been taken from local customs and traditions, travel has been made to distant cities. After collecting the data, the results showed that the embroidered patterns of Herat have similarities and differences with the fractal geometry patterns and motifs. However, their similarities are far greater than their differences. In general it can be stated that these patterns by having the features like repeated formation, self-similarity and zooming to infinity are being counted as part of the fractal geometric patterns.
خلاصه ماشینی:
بعد از به دست آوردن نتایج بهدستآمده روشن شد؛ نقوش خامکدوزی هرات دارای شباهتها و افتراقاتی با نقوش هندسهی فرکتال میباشند لکن شباهتهای آن بهمراتب بیشتر از تفاوتهای آن است، در کل میتوان بیان نمود که این نقوش با داشتن ویژگیهای همچون: تشکیل از راه تکرار، خود متشابهی، خاصیت بزرگنمایی تا بینهایت؛ جزء از اشکال هندسهی فرکتال محسوب میشود.
فرکتالها، شکلهای هندسی نا اقلیدسی نامتعارف، نامنظم و در عین بینظمی دارای نظمی هستند که مهمترین ویژگی آنها خود همانندی و تشکیل از راه تکرار است؛ که این ویژگی در نقوش خامکدوزیهای هرات نیز دیده میشود.
تحقیق دیگری که تحت نام بررسی ویژگیهای هندسی گرهها در تزیینهای اسلامی از دیدگاه هندسه فرکتال با نویسندگی لیدا بلیلان اصل، داریوش ستار زاده و ساناز خورشیدیان، در سال 1390 به چاپ رسیده است اشاره داشت که به تزئینات گرههای هندسی اسلامی به چشم دیگری نگرسته شده و تا جایی موضوع تأثیر گیری تزیینات اسلامی را از هندسهی فرکتال رد میکند و ادعا دارد به همان پیمانه که هندسهی فرکتال نا اقلیدسی، نامنظم، نامتعارف و درعینحال دارای نظم ویژهی هستند، تزیینات اسلامی نیز فیالبداهه نیست و هنرمندان سنتی کار دارای علم ریاضی بودند و منبع الهام خویش را طبیعت قرار دادهاند .
به تعداد انگشتشماری افراد در تحقیقات خود اشاراتی هرچند اندک داشتند اما در راستای خامکدوزی مردم هرات هیچ نوع تحقیق انجام نگرفته است بهجز پایاننامهی کارشناسی از خانم شریفه امید که در قسمت معرفی این هنر بهگونهای کار میدانی مطالبی را جمعآوری نموده است، که تنها میتواند رهنمای برای معرفی هنرمندان این سنت باشد و دیگر هیچ منبعی که بتواند خامکدوزی هرات را از دیدگاه هندسهی فرکتال بررسی نماید موجود نیست.