چکیده:
عارفان آثار پیشینیان، به خصوص سنایی و غزالی را چون سنتی ادبی گرامی داشته و بدان ها توجه کرده اند. مولوی نیز در سرودن مثنوی معنوی به آثار سنایی، عطار و غزالی نظر داشته و برخی از حکایت تمثیلی آنان را با تغیییراتی در شکل و محتوا بازگویی کرده است. حکایت «اشتباه درست» (پیل در تاریکی) را که بیانگر نقصان و ناتوانی انسان ها در شناخت از خداوند سبحان است، نخست غزالی به عربی، در «احیاءالعلوم» و سپس به فارسی در «کیمیای سعادت» آورده، و سپس سنایی از او و مولوی هم از آنان نقل کرده است. این پژوهش توصیفی-تحلیلی با تکیه بر نظریه ارتباطی رومن یاکوبسن(۱۸۹۶-۱۹۸۲)، حکایت و کارکردهای حکایت «اشتباه درست» را در آثار مذکور، بر اساس دیدگاه فرانسوی ادبیات تطبیقی، بررسی، و تاثیر و تاثر و تفاوت و شباهت های آنها را نشان می دهد. پرسش این است که از شش عنصر فرستنده، گیرنده، پیام، زمینه، رمز و تماس در فرآیند ارتباطی داستان «اشتباه درست»، جهت گیری هر یک از این متون، برجسته کننده کدامیک از کارکردهای عاطفی، انگیزشی، ادبی، ارجاعی، فرازبانی و کلامی زبان بوده است؟ آیا شباهت و اختلافی دیده می شود؟ یافته ها نشان می دهد که در آثار غزالی و سنایی جهت گیری پیام، به سمت موضوع مطرح شده و متن و حکایت، کارکرد ارجاعی دارد اما مولوی، در جهت گیری پیام به سمت مخاطب برمی گردد و حکایتش کارکرد کنشی پیدا می کند. این موارد با تغییر گیرنده (مخاطب)، پیام و زمینه یا بافت موقعیتی نیز ارتباط دارند.
Mystics have cherished and paid attention to the works of their predecessors, especially those of Sanayi and Ghazali, as a literary tradition.Composing Mathnavi M’anavi, Rumi referred to the works of Sanayi, Attar and Ghazali and retold some of their allegorical anecdotes with changes in form and content. The story of the "True False story" (Elephant in the Dark), which expresses the deficiency and inability of human beings to know God, is first narrated by al-Ghazali in Arabic, in Ahya al-Uloom, and then in Persian in Kimiyaye sa’adat, and is later adapted by Sanayi and Rumi. This descriptive-analytical study, based on Roman Jacobson's theory of communication, examines the anecdote and the function of the "True False story" anecdote in these works, based on the French view of comparative literature. The article then tries to show their differences and similarities. The main question is, oncerning six elements of sender, receiver, message, context, code, and contact in the communication process of the " True False story ", which of the emotional, motivational, literary, referential, Has it been metalanguage and verbal language foregrounded by the orientation of each of these texts? Are there similarities and differences? Findings show that in Al-Ghazali and Sanayi's works, the direction of the message is towards the subject and the text, while the anecdote has a referential function, but Rumi returns to the audience in the direction of the message and his anecdote has an action function. All of this is also related to the recipient, the message, and the context.
خلاصه ماشینی:
بررسي تطبيقي و بينامتني «اشتباه درست » داستان پيل در تاريکي بر اساس نظريۀ ياکوبسن 1 وحيد مبارک استاديار گروه زبان و ادبيات فارسي دانشگاه رازي، کرمانشاه تاريخ دريافت : ١٣٩٩/٥/٢٥ | تاريخ پذيرش : ١٣٩٩/٦/١٦ چکيده عارفان آثار پيشينيان ، به خصوص سنايي و غزالي را چون سنتي ادبي گرامي داشته و بدان ها توجه کرده اند.
پرسش ايـن اسـت کـه از شش عنصر فرستنده ، گيرنده ، پيام ، زمينه ، رمز و تماس در فرآيند ارتبـاطي داسـتان «اشتباه درست »، جهت گيري هـر يـک از ايـن متـون ، برجسـته کننـدة کـداميک از کارکردهاي عاطفي، انگيزشي، ادبي، ارجاعي، فرازباني و کلامي زبان بوده اسـت ؟ آيا شباهت و اختلافي ديده ميشود؟ يافته ها نشان مـيدهـد کـه در آثـار غزالـي و سنايي جهت گيري پيام ، به سمت موضوع مطرح شده و مـتن و حکايـت ، کـارکرد ارجاعي دارد اما مولوي، در جهـت گيـري پيـام بـه سـمت مخاطـب برمـيگـردد و حکايتش کارکرد کنشي پيدا ميکند.
com ISSN: 2476-4183 / A comparative and intertextual study of the " True False story (Elephant in the Dark) based on Jacobson's theory 1 Vahid mobarak Assistant Professor, Department of Persian Language and Literature, University of Razi Received: 2020/8/15 | Accepted: 2020/9/6 Abstract Mystics have cherished and paid attention to the works of their predecessors, especially those of Sanayi and Ghazali, as a literary tradition.
Keywords: "True False Story", Revival of the Sciences of Religion, and the Alchemy of Happiness, Muhammad Ghazali, Hadiqah al-Haqiqah, Sanayi, Rumi, Mathnavi, Jacobson, Communication Theory 1 Email: vahid_mobarak@yahoo.