چکیده:
مارتین هایدگر فیلسوف پدیدارشناس آلمانی را باید یکی از مهمترین منتقدان فلسفۀ سوبژکتیو غرب در نظر آورد که به جای تأکید بر انفکاک پذیرفته شدۀ فاعل شناسا و مورد شناسایی، که به طور خاص در نظریۀ تناظری صدق اصلی مسلّم انگاشته می شود، ساحت فهم را نه ساحت انطباق و ارتباط برقرار شدن میان سوژه و ابژه، بلکه ساحت حضور در ساحت فهم در نظر می آورد؛ از این جهت در نظر هایدگر میان نحوۀ بودن و نحوۀ فهم ارتباط هست. از سویی هانری کربن به مثابۀ یکی از مهمترین فلاسفۀ متأثر از هایدگر، معتقد است فلسفۀ ایرانی-اسلامی افق گستردهتری برای فهم را در مقابل فیلسوف قرار می دهد. پرسش اصلی این مقاله این است که کربن چه افقهای هستیشناختی دیگری فراتر از هایدگر را در متن فلسفۀ شیعی جستجو میکرد؟ نویسندگان معتقدند به زعم کربن، فلسفۀ شیعی با اعتقاد به ساحتهای تشکیکی حضور، فهم عمیق تر و کامل تری را برای فیلسوف و سالک به ارمغان می آورد و بدین ترتیب فهم فراتر از تاریخ جهانی قرار می گیرد. چیستیِ براهین این دو فیلسوف مورد تأمل ما در این مقاله قرار گرفته است.
Martin Heidegger, a German phenomenological philosopher, should be considered one of the most important critics of Western subjective philosophy, who instead of emphasizing the accepted separation of the known and recognized agent, which is especially true in the theory of context, is not the realm of understanding. The field of conformity and connection between the subject and the object, but also the field of presence in the field of understanding, is considered; therefore, in Heidegger's view, there is a connection between the way of being and the way of understanding. On the other hand, Henry Carbone, as one of the most important philosophers influenced by Heidegger, believes that Iranian-Islamic philosophy places a wider horizon for understanding in front of the philosopher. The main question of this article is what other ontological horizons did carbon seek beyond Heidegger in the context of Shiite philosophy? The authors believe that, in Carbone's view, Shiite philosophy, by believing in the skeptical realms of presence, brings a deeper and more complete understanding to the philosopher and seeker, and thus places understanding beyond world history. What is the reason for these two philosophers is discussed in this article