چکیده:
چکیده هدف این پژوهش، بررسی اثربخشی آموزش مهارت همدلی، در ترکیب با مفهوم عدالت، بر بخشش بود. طرح این پژوهش نیمهآزمایشی پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری شامل همۀ دانشجویان مقطع لیسانس دانشگاه شیراز در سال تحصیلی 95-96 بودند. شرکتکنندگان پژوهش شامل 51 نفر دانشجو بود. گروه آزمایش با اجرای پیشآزمون بهصورت هدفمند به دو گروه (17 نفره) باور به دنیایعادلانه بالا و باور به دنیایعادلانه پایین تقسیم شدند، همچنین یک گروه کنترل (17 نفر) بر اساس سن و جنس با این گروهها همتا شدند. بهمنظور گردآوری دادهها از پرسشنامۀ بخشش (Malt و دیگران، 1998)، پرسشنامه باور به دنیایعادلانه (2005) Sutton & Douglas Dalbert, Lipkus, Sallay, & Goch (2001) و همچنین برنامه آموزش مهارت همدلی (vaziri و lotfi kashani، 2011)، استفاده گردید. دادهها با استفاده از روش تحلیل آنوا در spss مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج تاییدکننده اثربخشی آموزش مهارت همدلی بر بخشش با تاکید بر نقش باور به دنیایعادلانه بود.
The aim of this study was to investigate the effect of empathy skills training, composed with the concept of justice, on forgiveness. Research method was quasi experimental pretest- posttest with control group. Population of this study consisted of all undergraduate students of Shiraz University in the academic year 2016-2017. Participants included 51 students. The experimental group was divided into two groups (17 persons) of high belief in a just world and low belief in a just world purposefully based on pretest, as well as a control group was matched with the experimental groups based on age and sex. In order to collect data Forgiveness Questionnaire (Malt et al., 1998), the Saturn & Douglas Belief in a just worldQuestionnaire (2005), Dalbert, Libkus, Sally, and Goch (2001), as well as the Empathy Training Program (Waziri and Lotfi Kashani, 2011) were used. Data was analyzed by ANOVA method in SPSS. The results confirmed the effectiveness of empathy training on forgiveness, with an emphasis on the role of belief in a just world.
خلاصه ماشینی:
بهمنظور گردآوری دادهها از پرسشنامۀ بخشش (Malt و دیگران، 1998)، پرسشنامه باور به دنیایعادلانه (2005) Sutton & Douglas Dalbert, Lipkus, Sallay, & Goch (2001) و همچنین برنامه آموزش مهارت همدلی (vaziri و lotfi kashani، 2011)، استفاده گردید.
واژههای کلیدی: همدلی، بخشش، عدالت، باور به دنیایعادلانه The Effectiveness of Empathy Training on Forgiveness: Invastigation Role of Belief in the Just World Samira Rostami, Ph. D.
Keywords: empathy, forgiveness, belief in a just world مقدمه بخشش بهعنوان یکی از سازههای روانشناختی مثبتنگر در متن خطایی که هر فرد آن را ادراک میکند تفسیر میشود (kmiec,2009).
یکی از کنشهای بسیار مهم باور به دنیای عادلانه این است که توانایی مفهوم بخشیدن به وقایع منفی جهان اجتماعی را در انسانها به وجود میآورد (Lerner, Miller & Holmes 1976).
در حقیقت، هر اندازه باور نسبت به دنیایعادلانه بیشتر باشد، احساس آسیبپذیری در برابر گستره وسیع تهدیدهایی که در جهان اجتماعی وجود دارند، کمتر است (Hafer & Olson,1993,Lambert, Burroughs & Nguyen,,1999 Scott 2008,).
رابطۀ بخشش و همدلی همواره مورد تأیید پژوهشهای بسیاری است (Konstam, Chernoff & Deveney,2001 Farrow 2001,؛ Macaskill, Maltby & Day 2002,؛ 2009,Kmiec؛ Norton 2009,) و همچنین بین عوامل کاهندۀ شکاف بیعدالتی و پتانسیلهای پیشبینیکنندۀ بخشش همپوشانی مشاهده میشود (Exline, Worthington, Hill & McCullough،2003).
پرسشنامۀ باور به دنیای عادلانه (Belief in a just world Questionnaire): پرسشنامۀ باور به دنیایعادلانه توسط Sutton & Douglas(2005)؛ Dalbert, Lipkus, Sallay, Goch (2001) طراحی شده است.
برنامۀ آموزش مهارت همدلی (Empathy Training Program): این برنامه برای 4 جلسۀ 2 ساعته و با تأکید بر بنیانهای درمان چهار عاملی (Vaziri & Kashani,2011) تنظیم شده است.