چکیده:
برخلاف مطالعات موجود فرارسی که موارد موفق را تحلیل میکنند، مقاله حاضر فرارسی ناموفقِ یک بنگاه خودروسازی دیرآمده را مورد مطالعه قرار میدهد. بدین منظور با استفاده از راهبرد مطالعه موردی و روش تحلیل مضمون (تم)، مضامین و مفاهیم مرتبط با چارچوب مفهومی، استخراج و دستهبندی میشوند. چارچوب مفهومی عملیاتیشده بهعنوان مهمترین دانشافزایی این مقاله، عناصر جدیدی را بهعنوان رژیمهای فناورانه و بازار صنعت خودرو به ادبیات حوزه فرارسی معرفی میکند. این عناصر عبارتند از انتقال فناوری، تنوع حوزههای فناورانه، دانش ضمنی، پیوندهای پیشین، صرفه مقیاس، زنجیره تامین بومی، نگاه سرمایهای به کالای مصرفی، بازار انحصاری چندجانبه و بازار همگن. علاوه بر این، مقاله حاضر دو عامل جدید موثر بر فرارسی که در جریان مطالعهموردی بنگاه بومی ایجاد شدهاند یعنی"راهبرد صنعتی" و"مسائل ساختاری" را به مدلهای فرارسی موجود اضافه میکند. در نهایت، اتخاذ سیاستهای منسجم برمبنای رژیمهای صنعت و راهبرد صنعتی میتواند فضای مساعدی را برای فرارسی بنگاه بومی فراهم نماید.
Despite existing studies mostly analyzing successful cases of catching-up, this paper examines a fairly unsuccessful case of catching-up by a latecomer automobile firm. To this end, using the strategy of case study and thematic analysis, themes and concepts related to the conceptual framework are elicited and categorized as well. The results of this study are operationalized conceptual framework, as the key contribution of the paper, introduces new elements attributed to the regimes of technology and market of automobile industry. The elements include technology transfer, diversity of technological areas, tacit knowledge, backward linkages, economy of scale, local supply chain, capital-goods attitude towards a consumer goods, oligopolistic market, and homogeneous market. In addition, this paper adds two new factors (i.e. industrial strategy and structural issues) to the existing catch-up models. And finally, adopting coherent policies aligned with industry’s regimes and industrial strategy could provide appropriate environment for indigenous firms to catch-up with forerunners.