چکیده:
باتوجهبه اینکه ما در جامعهای با اصول و قواعد دینی زندگی میکنیم، آشنایی با اهداف تربیت دینی و خصوصاً ازمنظر دین مبین اسلام، از ضرورتهای قابلتوجه تربیت صحیح افراد بهسوی مسیر سعادت است. ازآنجاکه بخش بزرگی از تربیت، در مدارس اتفاق میافتد، مربی باید با اهداف تربیت دینی آشنا باشد و لذا با شناخت اهداف تربیت دینی میتوان گامی درست درجهت آموزش دانشآموزان برداشت. پژوهش حاضر بهمنظور بررسی اهداف تربیت دینی نوجوانان با رو یکرد نشاطآوری، انجام شده است که ازنظر هدف کاربردی و ازنظر روش، تحلیل محتوای کیفی است. جامعه آماری قرآن و روایات (شامل کتابهای منبع در زمینه حدیث و روایت) و استفاده از دیدگاه اندیشمندان در رابطه با تربیت دینی است. در این تحقیق ابتدا دادههای موردنیاز از بررسی متون اسلامی استخراج شد. سپس تحلیل دادهها در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام گرفته و در مراحل بعد مقولهبندی، یکپارچهسازی و پالایش انجام شده و مقوله مرکزی به نام « اهداف تربیت دینی نشاطآور» حاصل شد. یافتههای تحقیق حاکی از آن است که مهمترین اهداف واسطهای تربیت دینی با رویکرد نشاطآوری عبارتند از: اهداف اعتقادی شامل: تقویت روحیه حقیقتجویی، خداشناسی وتقویت ایمان به خدا، اهداف اخلاقی شامل: خودشناسی، خودباوری و خودسازی و اهداف علمی و آموزشی شامل: تقویت روحیه تعقل، تفکر و تحقیق، پرورش روحیه مشارکت و همکاری، پرورش روحیه تعلیموتربیت مستمر و روحیه کتابخوانی و مطالعه که همگی درراستای تحقق هدف غایی که قرب الهی است، انجام میشود.
As long as lives in society with religious basic principles , its necessary to know the aims of religious educatin, specially with regard to the true Islam which serves a purpose in training people right through to the way of salvation. Without a sufficient knowledge of the aims of religious training ,one may deviate from the right way. Since a big part of education takes place at schools , the trainer shoud have a thorough familiarity whit this issue. So, whith the knowledge of the aims of a religious training ,we can take a right step in the process of educating the student.This research is aimed at considering the purpose of religious training to adolescents whith an exhilarating approach.It is based on verses and narratives with regard to its practical aims and its qualitative analysis.The statistical distribution of Quranic verses include the sourcebooks relating to narratives and religious traditions.In this research , first the needed input has been extracted from studyng Islamic texts. Then, input analysis has been made in three phases: open encoding ,axis based and a selective process.In the next steps categorization , unification and filteration has been done. And the central part has been produced as"an exhilaratingreligious training" The findings of research showed that the most important aims of religious training whith an exhilarating approach have been categorized in two main parts including extreme limit aimes and go –betweenones each of which has been studied individuality.
خلاصه ماشینی:
بررسي اهداف تربيت ديني نوجوانان ، با رويکرد نشاط آوري زينب نيرومند علي محبي نجمه وکيلي دريافت مقاله : ١٣٨٦/٠٩/٢٤ پذيرش نهايي: ١٣٩٩/٠١/٢٥ چکيده باتوجه به اينکه ما در جامعه اي با اصول و قواعد ديني زندگي ميکنيم ، آشنايي با اهداف تربيت ديني و خصوصا ازمنظر دين مبين اسلام ، از ضرورت هاي قابل توجه تربيت صحيح افراد به سوي مسير سعادت است .
يافته هاي تحقيق حاکي از آن است که مهم ترين اهداف واسطه اي تربيت ديني با رويکرد نشاط آوري عبارتند از: اهداف اعتقادي شامل : تقويت روحيه حقيقت جويي، خداشناسي وتقويت ايمان به خدا، اهداف اخلاقي شامل : خودشناسي، خودباوري و خودسازي و اهداف علمي و آموزشي شامل : تقويت روحيه تعقل ، تفکر و تحقيق ، پرورش روحيه مشارکت و همکاري، پرورش روحيه تعليم وتربيت مستمر و روحيه کتابخواني و مطالعه که همگي درراستاي تحقق هدف غايي که قرب الهي است ، انجام ميشود.
ازاين رو که ما در جامعه اي زندگي ميکنيم که تربيت جنبه ديني و برمبناي اصول ديني و آيات و روايات بنا شده است و بايد با همين اصول در مدارس آموزش داده شود، بايد دقت نظر در اين نوع تربيت بيشتر باشد تا دانش آموزان ، ضمن يادگيري اصول تربيت ديني، از نشاط آوري اين نوع تربيت توسط مدرسه و مربيان بهره مند شوند.