چکیده:
آموزش و تولید محتوا، ازجمله راههای دستیابی به فرهنگ اقتصاد مقاومتی میباشد. پژوهش حاضر درصدد بررسی نقش آموزش مجازی (تولید محتوا) بر ابعاد اقتصاد مقاومتی در وزارت ورزش و جوانان بوده است.
با توجه به هدف تحقیق و اتفاق نظر جمعی از اساتید، این تحقیق مبتنی بر استدلالها و تحلیلهای منطقی اقدام به ارائه الگویی نوین کرده است که به مجموعه دانش در این حوزه میافزاید. پس میتوان آن را از حیث روش، دارای روش شناسی توسعه و از حیث اجرا از نوع تحقیق عملی یا مدل سازی پیمایشی دانست. در این تحقیق به منظور ارائه مدل اولیه، از روش مصاحبه اکتشافی به موازات کتابخانهای بهره گرفته شده و سپس با استفاده از پرسشنامه اقدام به اخذ نظر خبرگان شده است.
یافتههای پژوهش نشان میدهد که مقدار عددی (قطعی) FIS کلی 08/5 به دست آمده است که با تطبیق دادن این عدد با تابع عضویت تعریف شده برای سیستم استنتاج فازی میتوان آن را در حد متوسط دانست. این موضوع گویای آن است که آموزش مجازی بر ظرفیت سازمانی و بر همبستگی بین کارکنان و مدیران و بر کنترل مصرف و استفاده از تولید داخلی تاثیر معناداری دارد.
بدین ترتیب میتوان گفت که استفاده از روشهای مختلف آموزشی برای فرهنگسازی و نهادینه شدن مفهوم اقتصاد مقاومتی در اذهان و در عمل، از ملزومات کاهش یا حذف شوکهای اقتصادی وارد بر بدنه جامعه است. ازآنجا که نقش نیروهای انسانی در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی بسیار مهم است، آموزش صحیح و اصولی نیروی انسانی و فرهنگسازی و درونیکردن اهداف اقتصاد مقاومتی، از ارکان اساسی دستیابی به این اهداف به شمار میآید.
Training and content production are the main ways to achieve the resistive economy culture. The study examines the role of virtual education (content production) on the dimensions of resistive economy in the Ministry of Sports and Youth. According to the purpose of research and collective consensus of professors, this research is based on logical arguments and analyzes and has provided a new model that adds to the knowledge collection in this field. Therefore, it can be considered as a development methodology in terms of method and in terms of implementation as a type of practical research or action study modeling. In order to provide the initial model from the exploratory interview method, the library research and a questionnaire were used in parallel and then some experts were consulted. The numerical (certainty) value of the FIS is calculated as 5/08 which can be considered as medium by matching this number with the membership function defined for fuzzy inference system. It showed that virtual education has a significant effect on organizational capacity and solidarity between employees and managers and on consumption control and use of domestic production. The results showed the use of different training methods for building culture and institutionalizing the concept of resistance economy in the minds and in practice are the requirements of reducing or eliminating economic shocks on the body of society. Since the role of human resources in achieving the objectives of the resistive economy is very important, proper and principled training of human resources and culture building and internalization of the goals of the resistive economy are the basic pillars of achieving the goals.
خلاصه ماشینی:
زیرساخت مدیریت و رهبری: مدیریت دانش (تأکید بر یادگیری سازمانی بهجای یادگیری فردی، گسترش راههایی برای سهیم شدن و انباشته شدن دانش در یک سازمان و دستیابی به تخصص و مهارت کارکنان و تبدیل آن به شکلی که به آسانی در دسترس افراد دیگر نیز باشد)، اتخاذ راهبرد دوجانبه رقابت و همکاری، راهبردهای جدید مدیریت و رهبری ازجمله مدیریت مشارکتی، مدیریت پیشکنشی، پویا و آیندهپژوه، رویکردهای Shekhar بینالمللی و جهانی نگریستن به مسائل سازمانی، تدوین سیاستها و خطمشیها و قوانین اجرایی آموزش مجازی در زمینههای مختلفی چون حجم کاری، روش استخدام و جذب اعضای هیئت علمی، اعتبارسنجی و صدور جواز، مسائل معنوی، استانداردهای کمی و کیفی، تضمین کیفیت و اصالت و اعتبار اطلاعات، اقدامات امنیت الکترونیکی و سیاستهای کاربرد قابل قبول؛ 7.
جامعه آماري اين تحقيق در فرآيند استخراج مدل مفهومي، اعتبارسنجي آن و همچنين طراحي سيستم استنتاج فازي شامل 15 نفر از خبرگان دانشگاهي و مدیران شاغل در وزارت ورزش و جوانان ميباشد كه داراي همه اين ويژگيها يا حداقل يكي از آنها باشند: داراي مدرك دكتري یا کاشناسی ارشد داراي سابقه كار مديريتي و اجرايي در حوزه مدیریت آموزش مجازی برای پيادهسازي عملي مدل در سازمان مورد مطالعه و تكميل پرسشنامه نهايي از خبرگان دانشگاهی استفاده شد.
لذا در اين پژوهش به دليل عدم برخورداري از اطلاعات دقيق در زمينه نقش آموزش مجازی در اقتصاد مقاومتی از سيستمهاي استنتاج فازي براي ارزيابي آن استفاده شده است.
شكل 8 نمايانگر تابع عضويت اوليه براي متغيرهاي زباني وروديها و خروجي سيستم استنتاج اس جهت ارزیابی آموزش مجازی بر اقتصاد مقاومتی است.