چکیده:
اعضای هیات علمی از ارکان مهم دانشگاهها میباشند که نقش بسزایی در توسعه کشورها ایفا میکنند. با توجه به اهمیت جایگاه اعضای هیات علمی در نظام آموزش عالی و توسعه کشور ، این پژوهش به یکی از سیاستهای اثرگذار بر عملکرد اعضای هیات علمی، پرداخته است. پژوهش حاضر با هدف درسآموزی از نظام ارتقاء مرتبه اعضای هیاتعلمی در دانشگاههای منتخب دنیا، برای نظام ارتقاء مرتبه اعضای هیات علمی در ایران صورت گرفته است. بدین منظور، ابتدا معیارهای ارتقاء اعضای هیات علمی 14 دانشگاه مورد بررسی قرار گرفته ، سپس این معیارها جمعبندی شده و با استفاده از آن پرسشنامهای طراحی گردید و در اختیار 20 تن از خبرگان قرار داده شد. دادههای گردآوری شده با استفاده از روش دلفی فازی مورد تحلیل قرار گرفت. در نهایت، بر اساس نتایج تحلیل دلفی فازی، به مقایسه نظام ارتقاء اعضای هیات علمی نظام آموزش عالی ایران و دانشگاههای منتخب پرداخته شد و پیشنهاداتی در این زمینه ارائه گردید. موارد قابل توجه در مقایسه نظام ارتقاء مرتبه علمی کشورمان و دانشگاههای منتخب عبارت بودند از: منمرکز بودن نظام ارتقاء مرتبه در ایران، کمتوجهی نظام ارتقاء کشورمان به عوامل آموزشی (بهطور کلی)، نوآوری در روشهای تدریس، نوشتن کتاب درسی، توانایی تحریک دانشجویان برای آموزشهای بیشتر، عوامل مربوط به کیفیت و کاربردی بودن پژوهشها، ارتباط با صنعت و بخش خصوصی و اثربخشی خدمات اجرایی.
خلاصه ماشینی:
موارد قابل توجه در مقايسه نظام ارتقاء مرتبه علمي کشورمان و دانشگاه هاي منتخب عبارت بودند از: متمرکز بودن نظام ارتقاء مرتبه در ايران ، کم توجهي نظام ارتقاء کشورمان به عوامل آموزشي (به طور کلي)، نوآوري در روش هاي تدريس ، نوشتن کتاب درسي، توانايي تحريک دانشجويان براي آموزش هاي ١- مقاله حاضر برگرفته از پژوهشي آزاد است که در دانشکده مديريت دانشگاه تهران صورت گرفته است .
در نهايت ، معيارهاي خدماتي با اهميت براي دانشگاه هايي منتخب جهت ارتقاء به مرتبه علمي بالاتر به اين شرح ميباشد: خدمت يا رهبري در سازمان هاي بين المللي، عضويت در هيئت هاي ارزيابي و نظارتي ژورنال ها و انتشارات (ويرايشگري)، خدمت و رهبري در کميته ها، خدمت و رهبري در سازمان ها وانجمن هاي علمي، خدمت يا رهبري در سازمان هاي دولتي يا شبکه هاي سياست گذاري عمومي، اثربخشي خدمات ارائه شده ، مشارکت در فعاليت هاي دانشگاه و تعامل با بخش خصوصي و صنعت .
و در نهايت نتايج تحليل دلفي فازي حاکي از اين بودندکه ترتيب اولويت معيارهاي خدماتي براي توجه بيشتر در آيين نامه ارتقاء مرتبه اعضاي هيأت علمي در ايران عبارت است از: تعامل با بخش خصوصي و صنعت - اثربخشي خدمات ارائه شده - عضويت در هيئت هاي ارزيابي و نظارتي مجلات علمي، انتشارات کتاب هاي علمي و سازمان هاي علمي (ويرايشگري)- مشارکت در فعاليت هاي دانشگاه - خدمت يا رهبري در سازمان هاي بين المللي- خدمت و رهبري درسازمان ها و انجمن هاي علمي - خدمت و رهبري در کميته ها- خدمت يا رهبري در سازمان هاي دولتي يا شبکه هاي سياست گذاري عمومي.