چکیده:
هدف:هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش مهارت های زندگی بر تاب آوری در دانش آموزان با به آمادگی به اعتیاد بود.روش:پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه ی آماری پژوهش را تمامی دانش آموزان مدارس دوره ی متوسطه ی دوم شهر ملایر در سال تحصیلی ۱۳۹۵-۱۳۹۴ تشکیل دادند. از میان آن ها، یک مدرسه به صورت در دسترس انتخاب و تعداد ۳۰۰ نفر از دانش آموزان این مدرسه توسط پرسش نامه ی آمادگی اعتیاد غربال شدند. سپس، ۳۴ دانش آموز که نمرهی بالاتر از نقطه ی برش کسب کردند و دارای آمادگی به اعتیاد بالا بودند، انتخاب و در گروه آزمایش (۱۷ نفر) و گروه کنترل (۱۷ نفر) به صورت تصادفی جایگزین شدند. شرکت کنندگان گروه آزمایش، ۱۲ جلسه برنامه ی مهارت های زندگی را دریافت نمودند. برای جمع آوری داده ها از پرسش نامه ی تاب آوری استفاده شد. داده ها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس تک متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.یافته ها:نتایج نشان داد که آموزش مهارت های زندگی بر تاب آوری در دانش آموزان با آمادگی به اعتیاد اثربخش بود و این برنامه آموزشی باعث افزایش معنادار تاب آوری در دانش آموزان با آمادگی به اعتیاد گروه آزمایش نسبت به دانش آموزان با آمادگی به اعتیاد در گروه کنترل شد.نتیجه گیری: می توان نتیجه گرفت که آموزش مهارت های زندگی نقش مهمی در افزایش تاب آوری در دانش آموزان با آمادگی به اعتیاد دارد و آموزش این مهارت ها می تواند باعث افزایش تاب آوری در دانش آموزان با آمادگی به اعتیاد شود.
Objective: The aim of this study was to determine the effectiveness of life skills training on resilience in students with addiction readiness. Method: The present study was a quasi-experimental with pretest-posttest design with a control group. The statistical population of the study consisted of all secondary high school students in Malayer in 2015-2016. Among them, one school was selected as convenience and 300 students of this school were screened by the addiction potential scale. Then, 34 students who scored higher than the cut-off point and had high addiction readiness were selected and randomly assigned to the experimental (n = 17) and control (n = 17) groups. The participants in the experimental group received 12 sessions of life skills program. The resilience questionnaire was used to collect data. Data were analyzed using univariate analysis of covariance. Results: Findings showed that life skills training was effective on resilience in students with addiction readiness and this training program significantly increased resilience in students with addiction readiness in the experimental group compared to the students with addiction readiness in the control group. Conclusion: Therefore, it can be concluded that life skills training has an important role in increasing resilience in students with addiction readiness and teaching these skills can increase resilience in students with addiction readiness.
خلاصه ماشینی:
در واقع ، مصـرف مواد مخدر هزینه های گزافی از طریق اثرات مخرب خود بر سلامت افراد و افزایش جرم و جنایت و مرگ و میر در جامعه تحمیل کرده اسـت و در نتیجه به یک تهدید بزرگ برای جوامع تبدیل شـده است (پیتر و آلیسیا٣، ٢٠١٠، به نقل از شیخ الاسلامی و احمدی، ١٣٩٦).
Huang, Zheng, Liao, Huang, Yi Kullgren Lin & Guo تحقیق حـاضـــر این بود کـه آیـا آموزش مهـارت هـای زنـدگی بر افزایش تـاب آوری دانش آموزان با آمادگی اعتیاد اثربخش است ؟ روش جامعه ، نمونه و روش نمونه گیری پژوهش حاضـر نیمه آزمایشـی با طرح پیش آزمون -پس آزمون با گروه کنترل بود.
جدول ٣: تجزیه و تحلیل کوواریانس تک متغیره برای مقایسه ی میانگین نمره های تاب آوری دو گروه (به تصویر صفحه مراجعه شود) جـدول ٣ نشـــان داد کـه پس از کنترل نمرات پیش آزمون ، آموزش مهـارت هـای زنـدگی موجـب تفـاوت معنـادار بین گروه آزمـایش و کنترل در میـانگین نمرات تـاب آوری شـــد (١٢٩٧=F، ٠٠١ بحث و نتیجه گیری هدف پژوهش حاضـر تعیین اثربخشـی آموزش مهارت زندگی بر تاب آوری دانش آموزان با آمادگی به اعتیـاد بود.
بـه طور کلی، نتـایج پژوهش نشــــان داد کـه آموزش مهـارت هـای زنـدگی در افزایش تاب آوری دانش آموزان با آمادگی اعتیاد اثربخش اســت .
اثربخشی آموزش مهارت های زندگی بر تاب آوری دانش آموزان دختر.
The Effect of Life Skills Intervention on Social Self Efficacy for Prevention of Drug Abuse among Young Adolescent Students at Benha City.