چکیده:
پژوهش حاضر با هدف تحلیل جامعهشناختی گذشت و ابعاد آن در میان دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر تهران به انجام رسیده است. پژوهش به لحاظ هدف کاربردی، از نوع توصیفی، تکنیک آن، پیمایش و ابزار اندازهگیری آن پرسشنامه است. جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر تهران در سال 1398 و حجم نمونه بر اساس جدول مورگان 384 نفر برآورد شد. شیوه نمونهگیری، خوشهای چند مرحلهای است. یافتههای حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که " بعد شناختی " (از ابعاد سنجش گذشت) با کسب میانگین 250. 3 در دانش آموزان مورد مطالعه وضعیت متوسطی داشته است. " بعد عاطفی " (از ابعاد سنجش گذشت) با کسب میانگین 180. 3 در دانش آموزانمورد مطالعه وضعیت متوسطی داشته است. بعد رفتاری از ابعاد سنجش گذشت با کسب میانگین 26/ 3 در دانش آموزان مورد مطالعه کمی بهتر از وضع متوسط است. " بعد اعتقادی" (از ابعاد سنجش گذشت) با کسب میانگین 180. 3 در دانش آموزان مورد مطالعه کمی بهتر از حد متوسط بوده است. در کل، وضعیت گذشت در دانش آموزان مورد مطالعه با میانگین 28. 3 (درمقیاس اندازهگیری 1 تا 5) کمی بهتر از حد متوسط است.
خلاصه ماشینی:
با توجه به اینکه پژوهش های انجام شده در حوزه گذشت نشان داده اند که اختلالاتی مانند خودشیفتگی، هراس اجتماعی، افسردگی، خصومت و نفرت با سطح پایین گذشت رابطه دارند(اورکی و حسن زاده ، ١٣٩٧ :١١٤)، بخشایشگری، عفو و گذشت در کاهش بزهکاری، استفاده از مواد مخدر و داروهای آرام بخش ، اثر قابل ملاحظه ای داشته است و فواید آن در کاستن رفتارهای ضداجتماعی، هراس و فوبی و کمرویی افراد، بدبینی، وسواس و لجبازی مورد تأیید پژوهشگران قرارگرفته است (انرایت و نورث ، ١٩٩٨؛ اورکی و حسن زاده ، ١٣٩٧: ١١٢-١١٣)، بخشش و گذشت با بهزیستی روان شناختی و سلامت معنوی افراد رابطه دارد(فرهادیان و مرادی، ١٣٩٩)، همچنین شناسایی نقش مهارت بخشش در کاهش تعارض (زارعی و همکاران ، ١٣٩٩) و نقش و جایگاه گذشت در ارتقاء سلامت روانی و معنوی افراد، تحکیم بنیان خانواده ، بهبود روابط اجتماعی و میان فردی، و...
پژوهش های بسیاری 14 Cheung and Andersen 15 Dumais 16 Swartz پیرامون بررسی رابطه میان متغیر گذشت یا بخشش با جنبه ها و ابعاد گوناگون زندگی افراد انجام شده و اغلب تحقیقات به عمل آمده در این زمینه ، نشانگر و بیانگر تأثیرات مثبت گذشت ، عفو و بخشش در زندگی انسان است .
جدول شماره ١: پاسخ دانش آموزان مورد مطالعه به عبارات "ُ بعد شناختی" ازپرسشنامه گذشت (به تصویر صفحه مراجعه شود) یافته های مندرج در جدول فوق نشان میدهد که ؛ “ توجه به منشا مشکل به منظور حل آن " موضوع عبارت ١٤پرسشنامه با میانگین ٣.