چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، مقایسه حافظه فعال کودکان دارای ناتوانیهای ویژه یادگیری یکزبانه و دوزبانه بود. روش پژوهش توصیفی از نوع پسرویدادی (علّی- مقایسهای) بود. جامعه آماری پژوهش شامل کودکان مقطع ابتدایی سال تحصیلی 93-1392 شهر تهران و شهرستان جوانرود بود. تعداد 60 نفر شامل 30 کودک (15 دختر و 15 پسر) یکزبانه (فارس) و 30 کودک (15 دختر و 15 پسر) دوزبانه (کرد- فارس) بهصورت نمونهگیری در دسترس از مراکز ناتوانیهای ویژه یادگیری انتخاب شدند. ابزار سنجش شامل مقیاس تجدید نظر شده هوشی وکسلر برای کودکان-نسخه چهارم (WISC-R) و خردهمقیاس حافظه فعال وکسلر (WWM) بود. دادهها با استفاده از مقیاس تجدید نظر شده هوش وکسلر کودکان و زیرمقیاس حافظه فعال آزمون وکسلر جمعآوری شد. به منظور تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی و استنباطی میانگین، انحراف استاندارد، آزمون t مستقل، آزمون فریدمن و نرمافزار 16-SPSS استفاده شد. نتایج نشان داد که دو گروه یکزبانه و دوزبانه در متغیر حافظه فعال فضایی (17/ 2-=t و 05/ 0>p) و حافظه فعال (14/ 2-=t و 05/ 0>p) دارای تفاوت معناداری هستند. در متغیر توالی حرف- عدد (09/ 1-=t و 05/ 0<p) تفاوت معناداری مشاهده نشد. براساس یافتههای پژوهش حاضر، میتوان نتیجه گرفت که دوزبانگی در کودکان با ناتوانیهای ویژه یادگیری با کارکردهای بهتر حافظه فعال همراه است.
The present study is done to compare working memory in monolingual and bilingual children with special learning disability. Design of research was causal-comparative. Statistical society of the research was elementary students in Tehran and Javanroud in the 1392-1393 years. A number of 60 children including 30 (15 gilrs and 15 boys) monolingual (Persian) and 30 (15 gilrs and 15 boys) bilinguals (Kurdish-Persian) were recruited from special learning disability rehabilitation centers by accessible sampling. Data were collected with Wechsler intellectual scale for children-revised (shahim,1390) and Wechsler’s subscale of working memory test (WWM). To analysis of data, descriptive and inferential statistic methods including average, standard deviation, independent t-test and Friedman test were done and analyzed by Spss 16. Results show that there is significant differences in spatial working memory (p 0.05, t=-1.09). Based on the findings of the present study, it can conclude that bilingualism is associated with better working memory functions in bilingual children with SLD.
خلاصه ماشینی:
مقايسه عملکرد حافظه فعال در دانش آموزان داراي ناتوانيهاي ويژه يادگيري يک زبانه و دوزبانه A Comparison of the Working Memory Performance between Bilingual and Monolingual Students with Specific Learning Disabilities * حمزه محمدي Hamzeh Mohammadi جواد حاتمي Javad Hatami ** رضا کرمينوري Reza Kormi-Nouri *** جميل منصوري Jamil Mansouri **** داود مفاخري Davood Mafakheri ***** هانيه خادمي****** Hanieh Khademi چکيده Abstract هدف از پژوهش حاضر، مقايسه حافظه فعال کودکان داراي ناتوانيهاي The present study aims to compare the working memoryويژه يادگيري يک زبانه و دوزبانه بود.
واژه هاي کليدي: دوزبانگي، حافظه فضايي، ناتواني ويژه يادگيري، Keywords: bilingualism, spatial memory, specificحافظه فعال learning disability, working memory *ويسنده مسئول : کارشناسي ارشد روان شناسي، دانشکده روان شناسي و علوم تربيتي، دانشگاه تهران ، تهران ، ايران **استاديار گروه روان شناسي، دانشکده روان شناسي و علوم تربيتي، دانشگاه تهران ، تهران ، ايران ***استاد گروه روان شناسي، دانشگاه اومئو، اومئو، سوئد ****کارشناسي ارشد روان شناسي، دانشکده روان شناسي و علوم تربيتي، دانشگاه تهران ، تهران ، ايران *****کارشناسي ارشد روان شناسي و آموزش کودکان استثنائي، دانشکده روان شناسي و علوم تربيتي، دانشگاه علامه طباطبايي، تهران ، ايران ******کارشناسي ارشد روان شناسي، دانشکده روان شناسي و علوم تربيتي، واحد کرمانشاه ، دانشگاه آزاد اسلامي، کرمانشاه ، ايران Email: Mohammadihamzeh1400@gmail.
نتايج پژوهش هاي ذکر شده ، نشان دهنده نقش مثبت توانايي استفاده از دو زبان بر کارکردهاي شناختي به خصوص حافظه فعال در ناتوانيهاي ويژه يادگيري است .
فرضيه پژوهش به اين صورت بود که کودکان دوزبانه با ناتوانيهاي ويژه يادگيري در مقايسه با کودکان يک زبانه با همين اختلال داراي عملکرد حافظه فعال بهتري هستند.