چکیده:
نظام بانکداری بر اساس قواعد فعالیت خود با واسطهگری مالی، امکان تخصیص منابع دارندگان مازاد پسانداز را فراهم میکند. قواعد نظام بانکداری در یک تقسیم بندی ساده به دو بخش قواعد درونی و قواعد بیرونی دستهبندی میشود. به طوری که قواعد درونی ماهیت حقوقی- قانونی و قواعد بیرونی ماهیت اخلاقی دارند. وجود این دو دسته از قواعد با هم در بانکداری اسلامی بیانگر تکامل بانکداری اسلامی است. در این تحقیق با روش تحلیل مضمون به استخراج معیارهای اخلاق در بانکداری اسلامی پرداخته شده است. در این زمینه پس از تحلیل مبانی نظری در حوزهی اخلاق، به جایگاه آن در بانکداری پرداخته شده است. این پردازش از طریق مصاحبه صورت گرفته است. تحلیل مضمون مصاحبههای انجام شده نشان میدهد که معیارهایی همچون؛ رعایت مصلحت عمومی جامعه، حفظ ثبات اقتصاد، اصول اخلاقی(صداقت، وجدان، امانتداری و اعتماد)، عدالت، تکریم شخصیت انسان، مسئولیتپذیری، پایبندی به تعهدات، اخلاق در استفاده از ابزار برای جذب مشتری، اخلاق در زمینه اطلاعات نامتقارن، تبیین قوانین در چهارچوب اخلاق، امهال معسر، اخلاق در استفاده از ابزار در اختیار (خلق پول) و اخلاق در استفاده از منابع قرضالحسنه به عنوان معیارهای اخلاق بر عملکرد بانکداری اسلامی موثراند.
The banking system based on the rules of its activity through financial inter-mediation enables the allocation of resources. The rules of the banking system are categorized in a simple Classification into internal and external rules. So that the internal rules contain legal banking aspects and the external rules refer to moral ones. The existence of these two Category of rules together in Islamic banking indicates the evolution of Islamic banking. The ethical rules in Islam are based on Islamic teachings and values. Explaining and reinforcing these rules in Islamic banking can enhance behavioral patterns in many aspects and improve banks' interactions with Together, organizations and customers. in this Research with The thematic analysis method to the extraction ethical criteria in Islamic banking. In this field, after analyzing the theoretical foundations in the field of ethics, its place in banking has been discussed. This processing there have been through interviews. The analysis of the content of the interviews shows that: rules such as: observance of public interest, the maintaining economic stability, ethics rules (honesty, conscience, trustworthiness and the trust),the justice, the honoring the human personality, commitment, the responsibility, ethics in using tools to attract customers, ethics in the field of asymmetric information, explain the rules in the framework of ethics, Debt Moratorium For Financial Hardship Person, ethics in using tools at hand (money created) And ethics in using gharz al-hasaneh sources (Interest-free loan) as ethical criteria affect Islamic banking performance.Keywords: Ethics, Islamic banking, Ethical banking.JEL Classification: A13, G21, Z1.
خلاصه ماشینی:
تحليل مضمون مصاحبه هاي انجام شده نشان ميدهد که معيارهايي هم چون ؛ رعايت مصلحت عمومي جامعه ، حفظ ثبات اقتصاد، اصول اخلاقي(صداقت ، وجدان ، امانت داري و اعتماد)، عدالت ، تکريم شخصيت انسان ، مسئوليت پذيري، پايبندي به تعهدات ، اخلاق در استفاده از ابزار براي جذب مشتري، اخلاق در زمينه اطلاعات نامتقارن ، تبيين قوانين در چهارچوب اخلاق ، امهال معسر، اخلاق در استفاده از ابزار در اختيار (خلق پول ) و اخلاق در استفاده از منابع قرض الحسنه به عنوان معيارهاي اخلاق بر عملکرد بانکداري اسلامي موثراند.
در اين زمينه ، مطالعات خارجي و داخلي به اين موضوع پرداخته اند که نتايج مختلفي را به دست آورده اند و در زير به برخي از آنها اشاره شده است : 1 Bank 2 Banko 3 Zangiabadi & Alihosaini (2010) 4 Tavakoli & Karimi (2014) 5 Hosaini Alai & Nilchi (2018) 6 Martinez (2015) 7 Gilani (2015) 8 KHan (2017) کايود و ايشولا١ (٢٠١٢) پژوهشي تحت عنوان «رفتار بانکداري اسلامي و نياز به مسائل اخلاقي» را به روش توصيفي مورد بررسي قرار داده اند.
يافته هاي 1 Ishola & Kayode (2012) 2 Slimene & Makni and Ben Rejeb (2014) 3 Fetiniuc & Luchian (2014) 4 Halamka & Teply (2017) 5 Mosavijahromi & Faezi (2017) 6 Karimian & Haidarzadi (2017) تحقيق نشان ميدهد که متغير اخلاق داراي بيشترين سهم در اعتماد سازي مشتريان به بانک است .