چکیده:
اختلال اضطراب اجتماعی که با نام هراس اجتماعی نیز شناخته میشود، یکی از شایعترین اختلالات روانی جامعه است. هدف از این پژوهش پیش بینی اضطراب اجتماعی بر اساس باورهای فراشناختی و مهارت اجتماعی نوجوانان مقطع دبیرستان بود. روش آن توصیفی از نوع همبستگی است. از دو ناحیه شهر تبریز، 5 مدرسه مقطع دبیرستان به صورت خوشهای چند مرحلهای انتخاب و 217 نفر دانش آموز دختر به عنوان نمونه در پژوهش شرکت کردند. پرسشنامههای باورهای فراشناختی، اضطراب اجتماعی نوجوانان (SAS_A) و مهارتهای اجتماعی نوجوانان (TISS) بر روی دانش آموزان اجرا و جهت تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد. نتایج نشان داد از میان مولفههای باورهای فراشناختی، باورهای منفی درباره نگرانی و اطمینان شناختی ضعیف نقش معنی داری در پیش بینی اضطراب اجتماعی نوجوانان دارند همچنین مهارت اجتماعی به طور معنی دار میتواند اضطراب اجتماعی نوجوانان را پیش بینی کند. یافتههای پژوهش نشان داد باورهای فراشناختی از عوامل موثر در بروز اضطراب اجتماعی افراد است در نتیجه پیشنهاد میشود درمانگران باورهای فراشناختی دانش آموزان دارای اختلال اضطراب اجتماعی را شناسایی و اصلاح کنند تا سبب بهبود وضعیت سلامتیشان شود.
Social anxiety disorder, also known as social phobia, is one of the most common mental disorders in society. The aim of this study was to predict social anxiety based on metacognitive beliefs and social skills of high school adolescents. Its method is descriptive-correlational. From two areas of Tabriz city, 5 high school schools were selected in a multi-stage cluster and 217 female students participated in the study as a sample. Questionnaires of metacognitive beliefs, social anxiety adolescents (SAS_A) and social skills adolescents (TISS) were Implementation to students. Pearson correlation coefficient and multiple regression were used to analyze the data. The results showed that among the components of metacognitive beliefs, negative beliefs about anxiety and Poor cognitive confidence have a significant role in predicting social anxiety adolescents. Also, social skills can significantly predict social anxiety adolescents. Findings showed that metacognitive beliefs are one of the effective factors in the development of social anxiety in individuals. Therefore, it is suggested that therapists identify and correct the metacognitive beliefs of students with social anxiety disorder to improve their health status.