چکیده:
مقدمه
یکی از عناصر اجتماعی شدن در کلیه فرهنگ ها، مهارت های اجتماعی یا قدرت برقراری ارتباط موثر با دیگران می باشد. از جمله عواملی که این مهارت را تحت تاثیر قرار می دهد، وابستگی به اینترنت است که اخیرا مورد توجه بسیاری از محققین و اندیشمندان قرار گرفته است. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین وابستگی به اینترنت و مهارت های اجتماعی دانشجویان می باشد.
روش
نمونه پژوهش شامل ۲۹۱ دانشجوی مقطع کارشناسی دانشگاه پیام نور کنگاور بود که با روش نمونه گیری خوشه ایچندمرحله ای انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده جهت انجام پژوهش پرسشنامه وابستگی اینترنت و پرسشنامه مهارت های اجتماعی دانشجویان بود. داده های پژوهش با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
نتایج نشان داد که بین وابستگی به اینترنت و مولفه های آغازگری و خاتمه، ابراز وجود، تقویت اجتماعی، همدلی و همکاری رابطه منفی معنی دار وجود دارد، اما بین وابستگی به اینترنت و مهارت جهت دهی رابطه معنی دار وجود ندارد. همچنین، نتایج حاکی از آن بود که مولفه های آغازگری و خاتمه، ابراز وجود، تقویت اجتماعی، همدلی و همکاری ۸۳ درصد از واریانس وابستگی به اینترنت را تبیین می کنند.
نتیجه گیری
به طور کلی محیط مجازی به سبب انزوایی که ایجاد می کند، مهارت های اجتماعی را کاهش می دهد.
Introduction
One element of being socialized in all cultures is social skills or the ability to communicate effectively. Dependence on internet influences on social skills and currently is noted by many researchers and scholars.
Method
The aim of this study was to investigate the relationship between internet dependency and social skills among students. Social skills include initiation and termination, assertiveness, social support, direction, empathy and cooperation. This research employed multi-stage cluster sampling. The participants were 291 undergraduate students of Kangavar Payame Noor University. The instruments were two questionnaires, the first one is related to internet dependency and the second one is relevant to students’ social skills. The data was analyzed by Descriptive statistics and correlation test.
Results
The results indicated that there is a relationship between dependence on internet and social skills variables. Dependence on internet had a reverse and significant relationship with initiation and termination, assertiveness, social support, empathy and cooperation. It means that when dependence on internet increases, the social skills will decrease. But there is no meaningful relationship between dependence on internet and direction. In general, Virtual environment reduces social skills
خلاصه ماشینی:
بررسي رابطه بين وابستگي به اينترنت و مهارت هاي اجتماعي دانشجويان Relationship between dependence on internet and social skills of students نويسندگان: عليرضا مرآتي *١، مريم اسلام پناه ٢ چکيده مقدمه : يکي از عناصر اجتماعي شدن در کليه فرهنگها، مهارتهاي اجتماعي يا قدرت برقراري ارتباط مؤثر با ديگران مـي باشـد.
همچنين ، فناوري اطلاعات به عنوان ابزار 1 - Kestenbaum, Robinson, Neustadtl & Alvarez 2 - Castells 3 - Global village 4 - Orzack & Christensen توانمندسازي موجب شده است که يک فرصت استثنايي تاريخي براي جبران عقب ماندگيهاي عصر صنعت و جهشي در ورود به عصر فراصنعتي براي کشورهاي در حال توسعه نظير ايران فراهم شود.
صورت گرفته اند؛ مثلا به بررسي انزواي اجتماعي پرداخته اند، اما مسائلي همچون وابستگي به اينترنت ، تأثير آن بر نوع رفتار اجتماعي و تغييرات به وجود آمده در افراد به صورت جزئي مورد توجه قرار گرفته است و به عواملي مانند آغازگري و خاتمه ، ابراز وجود، جهت دهي، تقويـت اجتماعي، همدلي و همکاري که از مؤلفه هاي مهارتهاي اجتماعي و مسائل مهم تأثيرگذار بر روابط اجتماعي هستند، پرداخته نشده است .
يافته ها جهت بررسي رابطه بين مهارتهاي اجتماعي و وابستگي به اينترنت از روش همبستگي پيرسون استفاده شد که نتايج آن در جدول ١ آمده است .
همچنين ، جهت بررسي نقش پيش بينيکنندگي مؤلفه هاي مهارت اجتماعي در متغير وابستگي به اينترنت از رگرسيون چندگانه استفاده شد که خلاصه نتايج آن در جدول ٢ ارائه شده است .