چکیده:
مقدمه
ویژگی های شخصیتی افراد می تواند تعیین کننده ی روابط اجتماعی آن ها باشد. لذا هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه ی بین ابعاد شخصیت و مهارت های ارتباطی دانشجویان بوده است.
روش
پژوهش حاضر از نوع همبستگی و جامعه آماری متشکل از کلیه دانشجویان دختر و پسر مقطع کارشناسی دانشگاه شیراز در سال تحصیلی ۹۱-۱۳۹۰ بود. نمونه شامل ۳۹۳ نفر (دختر ۲۴۵ و پسر ۱۴۸) دانشجو بود که بر اساس روش نمونه گیری خوشه ایچند مرحله ای انتخاب گریدند. شرکت کنندگان پرسشنامه ی ابعاد شخصیت (گلدبرگ، ۱۹۹۹)، و مهارت های ارتباطی (جرابک، ۲۰۰۴) را تکمیل نمودند. داده ها با استفاده از روش تحلیل رگرسیون چندگانه به شیوه ی همزمان بررسی شدند.
یافته ها
نتایج نشان داد برون گرایی پیش بینی کننده مثبت و معنادار تنظیم عواطف و پیش بینی کننده منفی و معنادار بینش در ارتباط است، همچنین، روان رنجوری قادر است درک پیام های کلامی و غیر کلامی و تنظیم عواطف را به طور منفی و معنادار پیش بینی کند، توافق پذیری نیز قادر به پیش بینی تمام خرده مهارت های ارتباطی به طور مثبت و معنادار است، در حالی که وظیفه شناسی قادر است درک پیام های کلامی و غیر کلامی و بینش در ارتباط را به طور مثبت پیش بینی کند و گشودگی، درک پیام های کلامی و غیر کلامی، تنظیم عواطف و گوش دادن را به طور مثبت پیش بینی می کند.
نتیجه گیری
نتایج حاکی از آن است که هریک از خرده مهارت های ارتباطی توسط نیمرخ متفاوتی از صفات شخصیتی پیش بینی می شوند. در همین راستا، مسئولان تعلیم و تربیت اعم از خانواده و نهادهای آموزشی می توانند با پرورش ابعاد مثبت شخصیت زمینه ارتقاء مهارت های ارتباطی را فراهم سازند.
Introduction
Personality traits of individuals can determine their social relations. Aim of the present study was to examine the relationship between personality dimensions and communication skills.
Method
Research method was correlational and the statistical population was consisted of all undergraduate students of Shiraz University during the 1390-91 academic year. Sample included 393 students (245 female and 148 male) that were selected based on a multistage random cluster sampling method. Participants completed questionnaire on personality dimensions (Goldberg, 1999) and communication skills (Jerabek, 2004). Data was analyzed by simultaneous sequential multiple regression.
Results
Results indicates Extraversion was the positive predictor of emotions regulation and negative predictor of aware of communication process. Neuroticism could predict negatively and significantly understanding verbal and nonverbal messages and emotions regulation. Also agreeableness predicts positively and significantly all communications subskills. Whereas, conscientiousness could predict positively understanding verbal and nonverbal messages and aware of communication process and openness positively predicts understanding verbal and nonverbal messages, emotions regulation and listening.
Conclusion
Totally, the findings revealed that each communication subskills are predicted by the different profile of personality traits. In this regard, education authorities including the family and educational institutions can promote communication skills via fostering positive personality dimensions.