چکیده:
مقدمه:
رفع احساس تنهایی یکی از نیازهای اساسی در برقراری روابط بین فردی بوده و از انگیزه های ناخودآگاه مهم در تبیین رفتار اجتماعی است. امروزه با گسترش امکانات جدید ارتباطی، بسیاری از روابط در فضای مجازی شکل می گیرند و این روابط به عنوان بخشی از روابط بین فردی مطرح می شوند. این پژوهش قصد دارد تا رابطه بین احساس تنهایی و روابط مجازی را در فضای وبلاگ نویسی با کاربران دانشجو و غیردانشجو مورد مطالعه و مقایسه قرار دهد.
روش
به این منظور، ۵۹۵ نفر (۲۷۸ زن و ۳۱۷ مرد) با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شده و به مقیاس احساس تنهایی UCLA(نسخه سوم) و پرسشنامه جمعیت شناختی پاسخ دادند. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیری استفاده شد.
یافته ها
نتایج نشان داد که ساعات کاربری و اهداف کاربری در بین دانشجویان و ساعات کاربری و تداوم تنهایی در بین غیردانشجویان، متغیرهای پیش بینی کننده معنی داری برای احساس تنهایی بودند. ضمن این که جنسیت در هر دو گروه متغیر پیش بینی کننده معنی داری نبود.
نتیجه گیری
نتایج حاصله نشان دهنده ارتباط ساعات کاربری وبلاگ و احساس تنهایی است که این امر می تواند موید آسیب پذیری عاطفی و اجتماعی کاربران وبلاگ باشد. این امر، توجه ویژه متخصصان را به غلبه عوامل خطرساز بر عوامل حمایت کننده فضای مجازی معطوف ساخته و طراحی برنامه های حفاظت کننده را می طلبد.
Introduction
Reducing loneliness is one of the essential requirements in making interpersonal relations, and an important unconscious motivation in explaining social behavior. Today, many relationships are established in virtual space as a new communication possibilities and as a kind of interpersonal interactions. This study intends to investigate the relation between loneliness and virtual relationships among blogers who are university students and none- students users.
Method
For this purpose, 595 users (278 f & 317 m) were selected according to convernience and their loneliness level was measured by UCLA Loneliness Scale. At the end, two groups of students and no-students blog users were compared based on their loneliness scores.
Findings
All collected data were analyzed through regression technique. Final results showed that allocation of time and purposes of blog using for students, and allocation of time and length of loneliness for non-students group were significant variables in predicting loneliness level. The gender, however, was not a significant variable in the two groups.
Conclusion
Findings indicate significant relationship between time spending of blog users and loneliness level. This can suggest emotional and social vulnerability of blog users. It demands more experts’ attention and protective planning in order to decrease risk factors of bloggers’ lonliness
خلاصه ماشینی:
سه ويژگي مشترک اين تعاريف را مي توان اينگونه خلاصه نمود: ١- احساس تنهـايي ناشـي از کاستي در روابط اجتماعي فرد است ، ٢- تجربـه اي روانـي و ذهنـي اسـت کـه بـا انـزواي فيزيکـي 3 Dreyfus 4 Loneliness feeling 5 Young 6 Lipetal 7 Wintrob 8 Hawkley, Browne & Jacopo شناسايي نمي شود، ٣- يک وضعيت رواني ناخوشايند و فشارآور است که خود ماننـد محرکـي بـراي تلاش در جهت فائق آمدن بر آن عمل مي کند (ليتنبرگ ٩، ١٩٩٠).
9 Leitenberg 10 Wright, Burt & Strongman 11 Bernston 12 Castells جان سولر١٣ (٢٠٠٤) نيز با بيان مفهوم «کثرت اجتماعي ١٤» به تعـدد روابـط ممکـن در فـضاي مجازي اشاره کرده و معتقد است اگرچه در فضاهايي همچـون وبـلاگ ، سـاير افـرادي کـه علايـق مشترکي با ما دارند را شناسايي و به سوي خود جذب مـي کنـيم ، فـضاي مجـازي بـا دارا بـودن دو ويژگي «برابري مکاني » و «تساوي در وضعيت ها١٥» و با وجود فاصـله مکـاني و فـارغ از موقعيـت اقتصادي ، اجتماعي ، جنسيتي ، نژادي و...
قاسم زاده ، شهرآراي و مرادي (١٣٨٦) بين تنهايي و عزت نفس کاربران معتاد به اينترنت يا غيرمعتاد به اينترنـت بـا گروهـي کـه اصـلا کـاربر 20 Amichai-Hamburger & Ben-Artzi 21 Chun Ho 22 Hanyun 23 Guadagno, Okdie & Eno 24 Hollenbaugh اينترنت نبودند، تفاوت معني داري بـه دسـت نياوردنـد.
همان طور که نتايج نشان داد، ساعات استفاده از وبلاگ و نمره احساس تنهـايي در بـين گـروه دانشجو و غيردانشجو تفاوت معني داري دارد و مي توان چنين نتيجه گيـري نمـود کـه الگـو و مـدل کاربري وبلاگ و ارتباط آن با احساس تنهايي در اين دو گروه متفاوت است .