چکیده:
مقدمه
پژوهش حاضر با هدف اجرای برنامه خودارزیابی مهارتی و سنجش اثرات روان-شناختی آن (عزت نفس، خودکارآمدی اجتماعی و استرس شغلی) انجام شد.
روش
این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی همراه با پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. نمونه آن متشکل از ۶۲ کارگر خط مونتاژ کارخانه ایران خودرو بود که با شیوه در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه های استرس شغلی اسیپو (۱۹۸۷)، خودکارآمدی اجتماعی اسمیت و بتز (۲۰۰۰)، عزت نفس کوپراسمیت (۱۹۸۴) و برنامه خودارزیابی مهارتی بود. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل کوواریانس استفاده شد.
یافته ها
نتایج پژوهش حاکی از افزایش معنی دار عزت نفس و خرده مقیاسهای آن و خودکارآمدی اجتماعی در پس آزمون بود (۰/۰۱>p). همچنین، استرس شغلی و خرده-مقیاسهای آن (به جز بار کاری نقش) در پس آزمون کاهش معنی داری داشتند (۰/۰۱>p).
نتیجه گیری
با توجه به نتایج پژوهش می توان گفت که برنامه خودارزیابی مهارتی با در نظر گرفتن تفاوتهای فرهنگی- اجتماعی و اقتصادی بین کشورها قابلیت اجرایی در ایران را دارد.
Introduction
The aim of this study was conducting skillful self-assessment program and assessing it`s psychological effects (self-esteem, social self-efficacy and occupational stress).
Method
This research was kind of semi-experimental with pretest and posttest with control group. The research sample was composed of 62 workers montage line Iran Khodro factory that selected by convenient method. Research tool included occupational stress inventory (Osipow, 1987), social self-efficacy scale (Smith and Betz, 2000), self-esteem scale (Coopersmith, 1984) and skillful self-assessment program. For analyzing data was used of covariance analysis.
Results
The research results indicated that self-esteem and it`s subscales and social self-efficacy had significant increase in posttest (p<0.01). Also, occupational stress and it`s subscales (except role charge) had significant decrease in posttest (p<0.01). According to research results can be said skillful self-assessment program is applicable in Iran with regarding cultural-social and economic differences among countries.