چکیده:
مقدمه هدف این مطالعه رواسازی پرسشنامه سنجش انگیزه و عملکرد کاربران فیس بوک سمنان بود. روش ۵۴۰ نفر از کاربران فیس بوک با روش نمونه گیری داوطلبانه و به صورت برخط پرسشنامه مذکور را تکمیل کردند. تحلیل عاملی اکتشافی، همبستگی سوال- نمره کل و تحلیل اعتبار برای بررسی ویژگی های روانسنجی پرسشنامه مذکور اجرا شد. تحلیل عاملی تاییدی برای بررسی مدل اندازه گیری و ساختار روابط درونی گویه ها اجرا شد. روایی همگرا و واگرای پرسشنامه با پرسشنامه شخصیتی نئو بررسی شد. یافته ها یافته ها نشان داد که کاربران فیس بوک با شش انگیزه گریز از واقعیت، خودبیانگری، سرگرمی، ارتباطی، جستجوی اطلاعات و عادت و شش عملکرد گروهی، دوستی، تجاری، خبری/ دریافت اطلاعات، ارتباطی و آگاهی رسانی وارد فیس بوک می شوند. اعتبار مقیاس ها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای انگیزه ها و عملکردها مناسب بود. یافته ها نشان داد که انگیزه های گریز از واقعیت، خودبیانگری، سرگرمی و عادت بیشترین همبستگی را با روانرنجورخویی، و انگیزه ارتباطی و عملکرد خبری/ دریافت اطلاعات بیشترین همبستگی را با تجربه پذیری داشتند. عملکرد دوستی و تجاری بیشترین همبستگی منفی را با وظیفه شناسی؛ عملکرد گروهی بیشترین همبستگی را با برونگرایی؛ عملکرد ارتباطی بیشترین همبستگی را با وظیفه شناسی و عملکرد آگاهی رسانی بیشترین همبستگی را با برونگرایی و روانرنجورخویی داشت. نتیجه گیری بر اساس نتایج پژوهش، پرسشنامه مذکور از خصوصیات روانسنجی قابل قبولی برخوردار است و می توان از آن به عنوان ابزاری معتبر در پژوهش های روانشناختی استفاده کرد.
Introduction
The purpose of this study was to validate Face book Users’ Motivation and Function Questionnaire in City of Semnan.
Method
540 Face book users voluntary completed the questionnaire online. The data were analyzed through exploratory factor analysis, correlation of question - total score and credit analysis in order to assess the psychometric properties of the questionnaire. Confirmatory factor analysis was also employed to examine the measurement model and the structure of internal relationships of items. Convergent and divergent validity of the questionnaire was examined by NEO Personality Inventory.
Results
Findings showed that Face book users enter this social network with six motivations such as avoiding reality, self-expressing, entertainment, communication, information seeking and habit. Face book has six functions such as grouping, friendship, business, news / information seeking, communicating and apprising. The reliability of the scales was appropriate for motivations and functions by measuring Cronbach's alpha coefficient. The findings showed that motivations such as avoiding reality, self-expressing, entertainment and habit had the highest correlation with neuroticism; and motivation such as communication and news/information seeking had the highest correlation with opening to experience. Functions such as friendship and business had the highest negative correlation with the responsibility; the group function had the highest correlation with extraversion; the communication function had the highest correlation with the responsibility; and apprising function had the highest correlation with extraversion and neuroticism.
Conclusions
It can be concluded that the questionnaire has acceptable psychometric properties and it can be used as a valid tool in psychological researches.