چکیده:
محدث نوری در کتاب فصل الخطاب فی تحریف کتاب ربّالارباب با ذکر 1122 روایت، به موضوع تحریف به نقیصه و اثبات آن در قرآن پرداخته است؛ چنانکه در عموم آثار قائلان به تحریف، به این کتاب و روایات آن استناد شده است. او در کتاب خود طی 12 فصل، 12 دلیل بر اثبات تحریف به نقیصه اقامه کرده که در مقالهی حاضر، در پرتو دلایل عقلی و نقلی، موارد خلل و ضعف آنها تبیین شده است. از مجموعهی روایات فصل الخطاب، برخی از آنها به طور خاص و برخی دیگر به طور عام، دال بر تحریف به نقیصه بر شمرده شده است. اکثر این روایات، از منابع مجهول یا جعلی اخذ شدهاند و دستهای از آنها مربوط به اختلاف قرائات است که یا به چگونگی تلاوت برخی از واژههای قرآنی مربوط میباشد یا تفسیر خاصی از پارهای از آیات ارائه میکند. به هر حال، این روایات ربطی به تحریف به نقیصه ندارند. اقلّی از روایات، از منابع معتبر بیان شده که به غلط مبنای قول به تحریف قرار گرفته است. این روایات شامل اضافات تفسیری، جری و تطبیق و توضیحاتی از این قبیل به شمار میرود که مقتضی اضافات تنزیلی در قرآن کریم که در ادوار بعدی از آن ساقط شده باشد، نیست.
Mentioning 1122 narrations, Muhaddith Nouri, in the book Fasl al-Khitab fi Tahrif al-Kitab Rabb al-Arbab, has dealt with tahrif bi-naqisah and its proof in the Quran as this book and its narrations have been cited in all the works of those who believe in distortion. In 12 chapters of his book, he has presented 12 reasons to prove distortion by reduction. Using rational and narrative arguments, the present article explicates their shortcomings and weaknesses. From among the narrations of Fasl al-Khitab, some of them, in particular, and some others, in general, have been considered as the proof of distortion by reduction. Most of these narrations have been taken from unknown or fake sources, and some of them are related to differences in readings (of the Quran), which are either related to the way some Quranic words are recited or the special interpretations offered on some verses. However, these narrations have got nothing to do with distortion by reduction. A few narrations have been narrated from reliable sources, which have been mistakenly taken to be the basis for distortion. These narrations do not include interpretive additions, jara wa tatbiq and other similar explanations which require revelatory additions to the holy Quran, which have been omitted in later periods.