چکیده:
در عصر دانایی محوری کسب مزیت رقابتی پایدار برای سازمانها نیازمند فراهم ساختن پیشنیازهایی است که اعضای سازمان بتوانند دانش خود را بهگونهای اثربخش به اشتراک بگذارند.پژوهش حاضر، باهدف فرا تحلیل عوامل فردی مؤثر بر اشتراکگذاری دانش در سازمان انجام شده است. ساز و کار اجرای پژوهش حاضر فرا تحلیل- کمی است تا از این طریق بتوان به یک جمعبندی کلی در این حیطه دست یافت. بدین منظور از نرمافزار CMA2 استفاده شده است. هدف این روش، انسجامبخشی، مرور نظاممند و یکپارچه مطالعات صورت گرفته در یک حوزه معین پژوهشی است. یافتههای پژوهش نشاندهنده این است که در سطح اطمینان 95 درصد عوامل فردی تأثیر معناداری بر تسهیم دانش سازمانی داشته و توانسته 487/0 درصد از تغییرات تسهیم دانش را تبیین کند. همچنین، نتایج آزمون ناهمگونی حاکی از آن است که بین مطالعات صورت گرفته مورد بررسی ناهمگنی وجود دارد که به همین جهت از اندازه اثر تصادفی استفاده شده است. نمودار قیفی نیز نشانگر خطای استاندارد پایین و سوگیری نسبتاً کم است، در حقیقت بیانگر توزیع نرمال و تصادفی است و خطای مشاهدهشده ناشی از انواع اریب احتمالی میباشد. با توجه به یافتههای پژوهش از بین عوامل فردی مؤثر بر اشتراکگذاری دانش در سازمان خودآگاهی با (638/0)، نوع دوستی (517/0)، نگرش (507/0) و رفتار تمرکز یافته (609/0) بیشترین اندازه اثر و رابطه معنادار را با تسهیم دانش سازمانی داشتهاند.
In the knowledge-based era, achieving sustainable competitve advantagesbyorganizations requires providing the prerequisites for members of organizations to be able to shar their knowledge effectively. The present study, was conducted with aim of meta-analysis of individualfactors affecting the sharing of organizational knowledge. The mechanism of the present study is a quantitative meta-analysis, in order to reach a general conclusion in this area. For the purpose, CMA2 software has been used. The purpose of this method, is to integrate of studies conducted in a specific field of research. Findings show that in 95% confidence level individual factors have a significant effect knowledge sharing from the individual and can explain up to 0/487 the changes in knowledge sharing. Heterogeneity test shows that there is heterogeneity between the studies. Also, the funnel diagram shows low standard error and relatively low bias. The expression in the distribution is regular, and the observed error is due to possible types of oblique.According to the research findings, among the individual factors affecting the sharing of organizational knowledge, self-awareness with 0/638, altruism 0/517, attitude 0/507 and focused behavior 0/609 they had the highest effect size and significant relationship with organizational knowledge sharing.
خلاصه ماشینی:
بررسي تأثير عوامل فردي بر به اشتراکگذاري دانش در سازمان : فرا تحليل مطالعات ايران عاطفه سهرابي*، علي يزدخواستي**، زهرا صادقي آراني *** تاريخ دريافت : ١٣٩٩/٠٩/٠٢ تاريخ پذيرش : ١٣٩٩/١١/٢٨ چکيده در عصر دانايي محوري کسب مزيت رقابتي پايدار براي سازمان ها نيازمند فراهم ساختن پيش نيازهايي است که اعضاي سازمان بتوانند دانش خود را به گونه اي اثربخش به اشتراک بگذارند.
با توجه به يافته هاي پژوهش از بين عوامل فردي مؤثر بر اشتراکگذاري دانش در سازمان خودآگاهي با (٠/٦٣٨)، نوع دوستي (٠/٥١٧)، نگرش (٠/٥٠٧) و رفتار تمرکز يافته (٠/٦٠٩) بيشترين اندازه اثر و رابطه معنادار را با تسهيم دانش سازماني داشته اند.
توجه به عامل انساني از دلايل مهم بهبود اجتماعي و اقتصادي در موقعيت هاي مختلف سازماني است و انسان با به کارگيري قدرت تفکر و خلاقيت خود قادر به خلق بهترين دانش ها است ، که با استفاده درست و اصولي از اين منبع دانشي بالاترين مزاياي رقابتي را خلق خواهد کرد (فروزش ، ١٣٩٨)؛ بنابراين با تسهيم دانش به عنوان کليديترين عامل مديريت دانش ميتواند مخارج سازمان را به حداقل ممکن رساند (دستجردي، ١٣٩٧).
مرور نظام مند پژوهش هاي صورت گرفته در اين رابطه حاکي از آن است که در اين پژوهش ٤٢ مقاله و پايان نامه شرايط ورود به فرا تحليل را داشتند که در اين پژوهش ها تأثير ٢١ متغير فردي بر فرايند تسهيم دانش بررسي شده اند.
بررسي تأثير مهم ترين عوامل فردي، سازماني، فناوري بر فرايند تسهيم دانش در ميان اعضاي هيأت علمي دانشگاه صنعتي نوشيرواني بابل ، پايان نامه کارشناسي ارشد، رشته مديريت بازرگاني (گرايش تحول )، دانشگاه صنعتي نوشيرواني بابل .