چکیده:
سابقه و هدف: قدردانی از خدا و هوش معنوی میتوانند به عنوان عواملی اثرگذار بر افزایش تحمل ناکامی در نظر گرفته شوند. بر این اساس تحقیق حاضر با هدف مقایسه اثربخشی قدردانی از خداوند، هوش معنوی و تحمل ناکامی دانشجویان دانشگاههای تهران انجام شد.
مواد و روشها: در این پژوهش توصیفی- همبستگی از بین کلیه دانشجویان دانشگاههای آزاد و دولتی شهر تهران در سال ۱۳۹۷، ۳۸۴ نفر (با توجه به برآورد فرمول کوکران) به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. به منظور جمعآوری اطلاعات از پرسشنامههای تحمل ناکامی هارینگتون، قدردانی از خداوند کراس و هوش معنوی کینگ استفاده شد. از آزمونهای همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره جهت تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد تحمل فرد در برابر ناکامی با قدردانی از خدا و با هوش معنوی رابطه مثبت و معناداری داشت. همچنین نتایج نشان داد ترکیب مولفههای قدردانی از خدا و هوش معنوی ۸۸% واریانس تحمل دانشجویان در برابر ناکامی را پیشبینی میکند.
نتیجهگیری: با استناد به یافتههای حاصل از این پژوهش، پیشنهاد میشود که در مراکز دانشگاهی جهت افزایش میزان تحمل دانشجویان در برابر ناکامی و افزایش سلامت روانشناختی آنها به مؤلفههای معنوی و مذهبی توجه ویژهای شود.
Introduction: Gratitude to God and spiritual intelligence can be considered as effective factors to increase the frustration tolerance. Therefore, the aim of this study was to compare the effectiveness of gratitude to God and spiritual intelligence on frustration tolerance of students of Tehran universities.
Methods: In this descriptive-correlational study, 348 students (according to Cochranchr('39')s formula) were selected from all State and Azad Universities in 2018 through simple random sampling. Data were collected using “Frustration Discomfort Scale” (Harrington, 2005), “Gratitude to God Scale” (Krause, 2006), and “Spiritual Intelligence Scale” (King, 2007). Pearson correlation and multivariate regression tests were applied for data analysis.
Findings: The findings showed that there was a positive and significant relationship between individual’s frustration tolerance with gratitude to God and spiritual intelligence. Moreover, combination of these two factors predicted 88% of the variance in frustration tolerance among students.
Conclusion: According to the results, it is recommended to pay special attention to the religious and spiritual factors in universities for enhancing students’ frustration tolerance and their psychological health.