چکیده:
سفربویژه سفرهای معنوی نقش سیاسی اجتماعی در تعیین هویت جوامع ازجمله درشکل گیری و توسعه وپایداری جوامع اسلامی داشته است. پژوهش برای اثبات این معنا سفرنامه هایى که ازدانشمندان غرب اسلامى به جا مانده است را بررسی کرده است .این آثارمشتمل بر اخبار قابل توجهى مربوط به تشیع است و مواد پژوهش بخشی از میراث مکتوب شیعه درغرب اسلامی است که شامل سفرنامه عبدرى، سفرنامه ابن رشید سبتى، سفرنامه ابن جبیروسفرنامه ابن بطوطه است. ازحیث اخبارو میزان توجه به تشیع به ترتیب عبدرى، ابن سعید مغربى، ابن رشید سبتى، ابن جبیر، ابن خطیب، ابن بطوطه وابن خلدون قابل بررسى است. اخبارعبدرى به حدى است که مى توان او را متمایل به تشیع دانست. ابن بطوطه با موضع گیری تند و ابن جبیربا دیدگاه های متعادل و واقع گرا برخى از مسائل مربوط به تشیع را آوردند. ابن سعید خود از شرفاء و اخبار اودر مورد تشیع قابل توجه است. ابن خلدون متعصب به تسنن و اخبار او از تشیع، تندوانتقادى وهمراه با موضع گیرى سیاسى است.وجه مشترک این سفرنامه ها اشاره به جریان و اخبار تشیع است.درپژوهش حاضرنمادهای تشیع دررحله ابن جبیر،ابن بطوطه و عبدری به شکل اجمالی تحلیل و تبیین و نقد شده است .فرضیه پژوهش کارکرد سفر نامه های حج مغربی دراستمرار و پایداری بیش از یک هزاره فرهنگ اسلامی وبقای ریشه های نظری تشیع در ادبیات سفرنامه در مغرب است .
Travels, especially the spiritual ones, play a socio-political role indetermining the identity of societies, including the formation, development,and sustainability of Muslim societies. To prove this meaning, this studyexamines the travelogues left by the Islamic Maghreb scholars. These workscontain significant news related to Shiism and the research materials are apart of the written Shiite heritage in the Islamic Maghreb which includes thetravelogues written by Abdri, Ibn Rashid Sabti, Ibn Jubayr, and Ibn Battuta.In terms of the news and the level of attention to Shiism, the works of Abdri,Ibn Saeed Maghrebi, Ibn Rashid Sabti, Ibn Jubayr, Ibn Khatib, Ibn Battuta,and Ibn Khaldun are remarkable, respectively. The news narrated by Abdariis in such a way that he can be considered to have Shia attitudes. Ibn Battuta,with a sharp stance, and Ibn Jubayr, with some balanced and realistic views,recorded some issues related to Shiism. Ibn Saeed is remarkable for hishonors as a sharif and for his news about Shiism. Ibn Khaldun is a fanatic ofSunnis, his news of Shiism is extremist and associated with political stance.The common point of these travelogues is their reference to the status andnews of Shiism. In this study, the symbols of Shiism in the travelogues ofIbn Jubayr, Ibn Battuta, and Abdari are briefly explained, analyzed, andcriticized. The research hypothesis is the function of the Maghreb Hajjtravelogues in the continuity and stability of the Islamic culture for more thana millennium and the survival of the theoretical roots of Shiism in thetravelogue literature of the Maghreb.