چکیده:
مقدمه: یکی از مشکلات اساسی افراد مضطرب اجتماعی، ناتوانی آنان در شناسایی حالات ذهنی می باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش هوش اجتماعی و ذهن خوانی در پیش بینی اضطراب اجتماعی بر اساس مدل کلارک و ولز طراحی و اجرا گردید. روش: بدین منظور نمونه ای متشکل از 218 نفر زن و مرد بزرگسال به وسیله پرسشنامه اضطراب اجتماعی(SAQ)، پرسشنامه هوش اجتماعی ترمسو(TSIS)، آزمون ذهن خوانی از طریق چشم(RMET) و آزمون ذهن خوانی از طریق صدا(RMVT) مورد ارزیابی قرار گرفتند. به منظور تحلیل داده ها از همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی چندگانه بهره گرفته شد. یافته ها: نتایج حاصل از همبستگی پیرسون نشان داد بین هوش اجتماعی و مؤلفه های آن و ذهن خوانی از طریق چشم با اضطراب اجتماعی رابطه منفی معنی داری وجود دارد. علاوه بر این بین هوش اجتماعی و ذهن خوانی از طریق چشم رابطه مثبت معنی داری وجود دارد. ضمن این که هیچ رابطه معنی داری بین ذهن خوانی ازطریق صدا با اضطراب اجتماعی و هوش اجتماعی یافت نگردید. نتایج رگرسیون نشان داد مؤلفه های مهارت های اجتماعی و آگاهی اجتماعی از هوش اجتماعی و همینطور ذهن خوانی از طریق چشم قادرند 37 درصد از واریانس اضطراب اجتماعی را به طور معنی داری پیش بینی نمایند. نتیجه گیری: در مجموع می توان چنین نتیجه گیری نمود که افراد مضطرب اجتماعی در مؤلفه های هوش اجتماعی و توانایی ذهن خوانی از طریق مشاهده دیگران ضعیف تر عمل می کنند، موضوعی که می بایست در شناخت و درمان اضطراب اجتماعی مورد توجه قرار گیرد.
Introduction: One of the major problems of socially anxious individuals is their inability to identify mental states. The present study was designed and conducted to investigate the role of social intelligence and mind reading in predicting social anxiety based on the Clark and Wells model. Method: For this purpose, a sample of 218 adult men and women by Social Anxiety questionnaire (SAQ), Tromsø Social Intelligence Scale (TSIS), Reading the Mind in the Eyes Test (RMET) and Reading the Mind in the Voice Test (RMVT) Were evaluated. Pearson correlation and multiple linear regression were used to analyze the data. Results: The results of Pearson correlation showed that there is a significant negative relationship between social intelligence and its components and reading the mind through the eyes with social anxiety. In addition, there is a significant positive relationship between social intelligence and reading the mind through the eyes. However, no significant relationship was found between reading the mind through the voice with social anxiety and social intelligence. Regression results showed that the components of social skills and social awareness of social intelligence as well as mind reading through the eyes are able to significantly predict 37% of the variance of social anxiety. Conclusion: Overall, it can be concluded that socially anxious individuals are weaker in the components of social intelligence and the ability to reading the minds by observing others, an issue that should be considered in recognizing and treating social anxiety.
خلاصه ماشینی:
در 16 cial Intelligence"/> Machado-De-Sousa Frost, Glossner & Maxner Dijk, Van Emmerik & Grasman Social Anxiety Disorder Social Phobia American Psychiatric Association Kessler Spence & Rapee Kreifelts Buhlmann, Wacker & Dziobek Theory Of Mind Premack & Woodruff Leslie Baron-Cohen Mind Reading Social Intelligence است(اسمیت 1 ، 2009).
رادف 8 eelwright"/>eelwright"/> (2002) نیز اولین آزمون ذهن خوانی از طریق صدا را برای بررسی نقایص ذهن خوانی بزرگسا 9 trum Disorder"/>trum Dis Smith Thorndike Silvera, Martinussen & Dahl Brüne & Brüne-Cohrs Baron-Cohen, Leslie & Frith Şahin Uekermann Rutherford, Baron-Cohen & Wheelwright Autism Spectrum Disorder مدلهای شناختی اضطراب اجتماعی بر فرایندهای روانشناختی همچون ترس از ارزیابی منفی، شناختهای ناسازگارانه درباره خود و دیگران (قضاوتهای منتقدانه)، تمرکز توجه تحریف شده بر نشانههای درونی (افکار و تصویر خود منفی) و نشانههای بیرونی (حالات چهره دیگران) که منجر به تحریف تفاسیر افراد از نشانههای اجتماعی و در نهایت تداوم اضطراب اجتماعی میگردند، تأکید دارند (اسکالتز و هیمبرگ 1 ، 2008، بوگلز 2 l"/>l"/>، 2004، به نقل از ظهرابی، شعیری، حیدری نسب و رضایان، 1394).
مدلی که یکی از برجسته ترین و با ارزش ترین مدلها در مفهوم سازی اضطراب اجتماعی محسوب شده (لاکوتا، 2018) و با تأکید بر عواملی نظیر دید منفی به خود، توجه متمرکز بر خود و یا تمایل به پردازش خود به صورت شئ اجتماعی اهمیت ویژهای برای Washburn, Wilson, Roes, Rnic & Harkness Pile, Haller, Hiu & Lau Tibi-Elhanany & Shamay-Tsoory Ranta, Laakkonen & Niemi Sutterby, Bedwell, Passler, Deptula & Mesa Samson, Lackner, Weiss & Papousek Ronchi, Banerjee & Lecce Öztürk Lyvers, Scott & Thorberg Hampel, Weis, Hiller & Witthoft Freidlin, Littman-Ovadia & Niemiec Dehdashti Lesani, Makvandi, Naderi & Hafezi Summerfeld, Kloosterman, Antony & Parker Jacobs Jacobs روش پژوهش حاضر یک پژوهش کمی توصیفی از نوع همبستگی میباشد.