چکیده:
سعدی از جمله شاعران نامی و بلندآوازه است که از دیرباز آثارش بهدلایل مختلف همچون ابعاد تربیتی و اخلاقی اثربخش، گزیدهگویی و قصارنویسی و ایجاز سخن، جنبههای داستانی و تمثیلی، زبان روان و سیال و نزدیک به زبان مردم، جنبههای قوی مردمشناسی، بهرهگیری وسیع از عناصر موسیقایی کلام و.... بهعنوان یکی از ارکان آموزشهای مکتبخانهای و مدرسهای در نظام آموزشی ایران مطرح بوده و کتاب درسی بهشمار میرفته و در مکتبخانهها تدریس میشده است که در ادامه به شرح مبسوط آن پرداخته می شود.
Sa'di is one of the most reputable and famous poets of IrN whose writings
have been taught throughout centuries weather in the ancient “Maktabs” or
modern schools and universities. The reason for this being his multi dimensional
way of thinking about diverse subjects such as education and ethics, and putting
his thoughts into simple and brief stories and poems in a way that has been
understandable both for the common and educated audience. The aims to
expand on above factors of why he has been popular for so many centuries.
خلاصه ماشینی:
هفتصدسال سعدی خوانی در مکتبخانهها و مدارس ایران و کشورهای فارسی زبان دکتر حسن ذوالفقاری چکیده سعدی از جمله شاعران نامی و بلندآوازه است که از دیرباز آثارش بهدلایل مختلف همچون ابعاد تربیتی و اخلاقی اثربخش، گزيدهگويي و قصارنويسي و ایجاز سخن، جنبههای داستانی و تمثیلی، زبان روان و سیال و نزدیک به زبان مردم، جنبههای قوی مردمشناسي، بهرهگیری وسیع از عناصر موسیقایی کلام و....
در عهد قاجار نیز این دو کتاب و بهخصوص گلستان از کتب ثابت مکتبخانهها بوده است: «اگر کودک فرزند تاجر و یا بازاری بود، هدف از تحصیل او این بود که قرآن یاد بگیرد و با خط و انشا آشنایی پیدا کند و خود را برای نوشتن محاسبات سیاق آماده کند، تحصیل او به کتاب گلستان سعدی و نصابالصبیان و ترسل و جامع عباسی و سیاق و مشق خط و گاهی دیوان حافظ و بوستان سعدی منحصر میشد».
برای آموزش زبان فارسی در مدرسهها، گلستان در صدر کتابهای درسی قرار داشت که از همان زمان تألیف مورد توجه بوده و (ریاحی، 1369: ٢٤٣) این علاقه تا به امروز نیز پابرجا مانده است.
گلستان سعدی بیش از آثار دیگر وی مورد توجه مؤلفان بوده است، سپس بوستان و علت هردو نیز جنبههای آموزشی قوی این دو کتاب است.