خلاصه ماشینی:
"باتوجه به مکانیسم این رابطه در طول سه دههء گذشته تجربیات علمی متعددی در زمینهء توجیه ادراک محیطی و رفتار انسان در روبرو شدن با مشکلات طبیعی،مسایل محیطهای شهری، چگونگی الگوهای فضایی رفتاری مصرفکنندگان،رجحانیابیهای ذهنی-مکانی افراد، به وسیله جغرافیدانان کسب شده که نمونههایی از آنها در اینجا بررسی میشوند.
بهعنوان یک جمع بندی نهایی از مبحث ادراک و رفتار مردم در محیطهای شهری بایستی اشاره کرد که تحقیقات تجربی انجام شده در این زمینه بر شناسایی عوامل محیطی، اجتماعی و فردی که در ایجاد فرآیند و نمودهای آگاهی مردم دخالت دارند تاکید داشته تا بدین وسیله عکس العمل و رفتار مردمان شهرنشین نسبت به فضای شهرشان توجیه و تبیین شود.
نتیجهء این تحقیق نشان داد که الگوهای رفتار خریدی مصرفکنندگان به خصوصیات اجتماعی-فردی و همچنین ادراک محیط و تصمیمگیری آنها نسبت به کالاهای موجود در مکانهای مرکزی در ارتباط بوده است.
این محقق به علاوه به نقش مهم عوامل ذهنی نظیر در نظر داشتن پول و وقت که در ترسیم الگوهای مسافرتی-خریدی دخالت دارند،اشاره کرده است بدین ترتیب میتوان گفت که باتوجه به عملکرد ذهنی افراد،عوامل محیطی-عینی به تنهایی نمیتوانند در ترسیم الگوهای فضایی-رفتاری،نقش داشته باشند در یک آزمایش تجربی دیگر کدولادر( Cadwllader 1975 )رفتارهای خریدی برخی از خانوادههای کم درآمد در لس آنجلس غربی را در مورد پنج سوپرمارکت مجاور،مورد بررسی قرار داد.
بدین ترتیب میتوان چنین ارزشیابی کرد که موقعیت نسبی،نوع و دامنهء نفوذ هر نقش موجود در یک ناحیه که از مکانهای مرکزی مختلفی تشکیل شده با ماهیت انتخاب افراد مراجعه کننده و همچنین با خصوصیات فردی و بالاخره با تصمیمگیری و رفتار آنها در محیط فضایی خریدی در ارتباط میباشد."