چکیده:
بر اساس نظر بوردیو، سرمایة نمادین کلید نفوذ در قلبها و القای مشروعیت و مقبولیت برای اطاعت دیگران از مدیر است. بر این اساس، هدف از این پژوهش طراحی مدل سرمایة نمادین رهبران در سازمانهای فرهنگی ایرانی با رویکرد ساختاریـ تفسیری (ISM) بود. ازاینرو، از طریق مطالعات اسنادی و کتابخانهای، ده عامل بازتولید سرمایة نمادین بر اساس رویکرد تبدیل سرمایهها جمعآوری شد. در ادامه با اخذ نظر خبرگان دانشگاهی و مدیران فرهنگی این مؤلفهها تأیید و تصحیح شد و بر اساس نظر مدیران سازمان مورد مطالعه با روش مدلسازی ساختاریـ تفسیری مدل نهایی در شش سطح ایجاد شد. نتیجه اینکه برای شکلگیری سرمایة نمادین در رهبران سازمانهای فرهنگی مهمترین عامل شایستگیهای اوست. در سطوح بعدی خروجیها و نتایج و سپس کسب افتخارات سازمانی جای دارند که با تبلیغات و برندسازی شخصی میتوان زمینة ایجاد داراییهای اقتصادی ملموس و ناملموس، سرمایة اجتماعی (اعتماد، حمایت)، و شهرت را به مثابة ثمرة سرمایة نمادین برای رهبر ایجاد کرد. در انتها بر اساس تحلیل MICMAC مؤلفههای مدل از نظر میزان نفوذ و وابستگی در ماتریس چهارگانه جایابی شدند.
According to Bourdieu, symbolic capital is the key to influence hearts and instill legitimacy and acceptance for a manager so that others obey him/her. Accordingly, the purpose of this study was to design a symbolic capital model of leaders in the Iranian cultural organizations through structural-interpretive modeling (ISM). Therefore, 10 factors of the symbolic capital reproduction were collected through documentary and library research and based on the capital conversion approach. Then, by obtaining the opinion of academic experts and cultural managers, these components were confirmed and corrected, and based on the opinion of the managers of the studied organization and through the structural-interpretive modeling, the final model was created at six levels. The results showed that the most important factor for the formation of symbolic capital in the leaders of cultural organizations is their competencies. The next levels included their output and attainment of organizational honors. If these are combined with advertisement and personal branding, they can set the ground for the achievement of tangible and intangible assets, creation of social capital (trust, support), and attainment of reputation as the products of symbolic capital for the leader. Finally, based on MICMAC analysis, the components of the model were located in the quadratic matrix in terms of penetration and dependence.