چکیده:
مقدمه و هدف پژوهش: دانشگاه بهعنوان یک نهاد اجتماعی بر قواعد مشخص و فرهنگ خاص خود متکی است. از این منظر، فرهنگ دانشگاهی به نظام باورها، انتظارات و اعمال فرهنگی دربارۀ اینکه چگونه باید به نحو دانشگاهی عمل کرد، گفته میشود لذا این پژوهش با هدف واکاوی تجربیات اساتید دانشگاه فرهنگیان دربارهی مولفههای فرهنگ دانشگاهی در دانشگاه فرهنگیان انجام شده است.
روش پژوهش: از رویکرد کیفی با روش پدیدارشناسی از طریق مصاحبه عمیق بدون ساختار با تعداد 16 نفر از اساتید دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان که به روش نمونهگیری مبتنی بر هدف انتخاب گردیده بودند، انجام گردیده و در تحلیل دادهها از راهبرد هفت مرحلهای کلایزی استفاده نموده است.
یافتهها: یافتهها حاکی از دستیابی به هفت مولفهی اصلی فرهنگ دانشگاهی است. تحت عنوان: هویت ملی و مذهبی، ارزشهای فرهنگی، ارتقای ارزشهای پژوهشی، آموزشی، فعالیتهای فرهنگی، تقویت فرهنگ مادی، هنجارهای دانشگاه در دانشگاه فرهنگیان میباشد ارتقای ارزشهای که هر یک از این ابعاد مقولههای فرعی مربوط به خود را به صورت کامل در پژوهش بیان میدارد.
نتیجهگیری: ابعاد فرهنگ دانشگاهی مطرح شده در این مقاله میتواند بهعنوان ملاکی برای سنجش فرهنگ دانشگاهی در دانشگاه فرهنگیان قرار گیرد.
Introduction & Objective: The university as a social institution relies on specific rules and its own culture. From this perspective, academic culture refers to the system of beliefs, expectations and cultural practices about how to act academically. Therefore, this study aims to analyze the experiences of professors at Farhangian University about the components of academic culture at Farhangian University. Methods: A qualitative approach with phenomenological method was performed through in-depth unstructured interviews with 16 professors of Farhangian University of Isfahan province who were selected by purposive sampling method and in data analysis the seven-step strategy was used. . Findings: The findings indicate the achievement of seven main components of academic culture. Under the title: National and religious identity, cultural values, promotion of research values, education, cultural activities, strengthening material culture, university norms in Farhangian University is the promotion of values that each of these dimensions fully express their sub-categories in research. میدارد. Conclusion: The dimensions of university culture discussed in this article can be used as a criterion for measuring university culture in Farhangian University.