چکیده:
در این پژوهش سعی شد به بررسی مدیریت آموزش درس زیستشناسی به روش تفکر استقرایی بر میزان یادگیری دانش آموزان پسر پایه سوم متوسطه شهر رومشکان پرداخته شود. طرحی که به کار گرفته شد از نوع آزمایشی (چهار گروهی سولومون) بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان پسر پایه سوم مقطع متوسطه دبیرستانهای روزانه و دولتی شهر رومشکان و روش نمونهگیری از نوع خوشهای است. در این طرح از پرسشنامه محقق ساخته پیشرفت تحصیلی 30 سوالی از نوع چهار گزینهای (با روایی محتوایی)
استفاده شد که 10 سوال اول آزمون را یادآوری (میزان یادگیری و 30 سوال بعد آزمون پیشرفت تحصیلی را فهمیدن و کاربستن (عمق یادگیری) اندازهگیری میکرد. در طرح آزمایشی 30 نفر از دانش آموزان به صورت تصادفی در چهار گروه )دو گروه کنترل و دو گروه آزمایشی) 15 نفری قرار گرفتند. در ابتدا از آزمودنی ها با استفاده از آزمون محقق ساخته پیشرفت تحصیلی پیش آزمون به عمل آمد. طرح آزمایشی طی 7 جلسه اجرا شد و پس از اتمام جلسات آموزشی از هر چهار گروه پس آزمون ) آزمون محقق ساخته پیشرفت
تحصیلی( گرفته شد. از تجزیه و تحلیل واریانس چند متغیره (انووا) جهت تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد. نتایج نشان داد آموزش به روش تفکر استقرایی بر میزان یادگیری )سطح یادآوری( دانش آموزان معناثر معنیداری داشته است. ولی به کارگیری این روش تدریس بر عمق یادگیری (سطوح فهمیدن و کاربستن) معنا دار نشد. به طور کلی میتوان گفت که روش تدریس تفکر استقرایی میزان یادگیری دانشآموزان را در درس زیستشناسی بالا برده ولی نتوانسته بر عمق یادگیری آنان موثر باشد.
خلاصه ماشینی:
با توجه به مطالب بیانشده هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش درس زیستشناسی با رویکرد تفکر استقرایی بر سطوح یادگیری این درس در دانش آموزان پسر پایه سوم متوسطه شهر رومشکان بوده است.
برای نمونه بابایی و همکاران (1399) در مطالعهای با عنوان به بررسی تأثیر روش تدریس تفکر استقرایی بر خلاقیت دانش آموزان پایه ششم در درس مطالعات اجتماعی در شهرستان ساری ناحیه یک است.
ﻓﻬﺮﺳﺖ ﺳﺮﻓﺼﻞ ﺟﻠﺴﺎت ٧ ﮔﺎﻧﻪ آﻣﻮزش ﺑﻪ روش ﺗﻔﻜﺮ اﺳﺘﻘﺮاﻳﻰ (ﭘﺮوﺗﻜﻞ اﺟﺮاﻳﻰ) ﺟﻠﺴﻪ اول: ﺗﻌﻴﻴﻦ و ﺑﺮﺷﻤﺎرى و ﻓﻬﺮﺳﺖ ﻛﺮدن ﻣﻄﺎﻟﺐ؛ بعدازاینکه ﻣﻮﺿﻮع و مسئله ﺗﺪرﻳﺲ ﺑﺮاى دانشآموزان ﻣﺸﺨﺺ ﺷﺪ، از آﻧﺎن ﺧﻮاﺳﺘﻪ ﺷﺪ درﺑﺎره ﻣﻮﺿﻮع، ﻫﺮ نمونهای را ﻛﻪ ﺳﺮاغ دارﻧﺪ، ﻓﻬﺮﺳﺖ ﻛﻨﻨﺪ.
ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ، اﻧﺤﺮاف اﺳﺘﺎﻧﺪارد وارﻳﺎﻧﺲ ﻧﻤﺮات پیشآزمون و پسآزمون ﮔﺮوهﻫﺎى ﭼﻬﺎرﮔﺎﻧﻪ {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} ﻫﺪف ﻛﻠﻰ اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺷﻨﺎﺳﺎﻳﻰ اﺛﺮﺑﺨﺸﻰ آﻣﻮزش زیستشناسی ﺑﻪ روش ﺗﺪرﻳﺲ ﺗﻔﻜﺮ اﺳﺘﻘﺮاﻳﻰ ﺑﺮ ﺳﻄﻮح ﻳﺎدﮔﻴﺮى (ﺣﻴﻄﻪ ﺷﻨﺎﺧﺘﻰ: ﻳﺎدآورى ـ ﻓﻬﻤﻴﺪن و ﻛﺎرﺑﺴﺘﻦ) در ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﺑﺎ روش ﺗﺪرﻳﺲ ﺳﻨﺘﻰ (ﺳﺨﻨﺮاﻧﻰ) در دانشآموزان ﭘﺴﺮ ﭘﺎﻳﻪ دوم ﻣﺘﻮﺳﻄﻪ ﺑﻮد.
ﻓﺮﺿﻴﻪ اول ﻣﺒﻨﻰ ﺑﺮ اﻳﻦ ﻛﻪ ﺗﺄﺛﻴﺮ آﻣﻮزش زیستشناسی ﺑﻪ روش ﺗﻔﻜﺮ اﺳﺘﻘﺮاﻳﻰ ﺑﺮ ﻣﻴﺰان ﻳﺎدﮔﻴﺮى (ﺳﻄﺢ ﺷﻨﺎﺧﺘﻰ ﻳﺎدآورى) ﻣﺆﺛﺮ اﺳﺖ، ﺗﺄﻳﻴﺪ ﺷﺪ.
ﻣﻘﺎﻳﺴﻪﻫﺎى ﭼﻨﺪﮔﺎﻧﻪ ﺑﺮاى ﻣﺘﻐﻴﺮ واﺑﺴﺘﻪ (ﻣﻴﺰان ﻳﺎدﮔﻴﺮى) ﺑﺮ اﺳﺎس ﺗﻔﺎوت میانگینها و ﺳﻄﺢ ﻣﻌﻨﺎدار (رجوع شود به تصویر صفحه) (رجوع شود به تصوير صفحه) بحث و نتیجه گیری این تحقیق باهدف بررسی مدیریت آموزش درس زیستشناسی به روش تفکر استقرایی بر میزان یادگیری دانش آموزان پسر پایه سوم متوسطه شهر رومشکان انجام شد.
ﻓﺮﺿﻴﻪ دوم ﻣﺒﻨﻰ ﺑﺮ اﻳﻦ ﻛﻪ ﺗﺄﺛﻴﺮ آﻣﻮزش زیستشناسی ﺑﻪ روش ﺗﻔﻜﺮ اﺳﺘﻘﺮاﻳﻰ ﺑﺮ ﻋﻤﻖ ﻳﺎدﮔﻴﺮى (ﺳﻄﻮح ﺷﻨﺎﺧﺘﻰ ﻓﻬﻤﻴﺪن، ﻛﺎرﺑﺴﺘﻦ) ﻣﺆﺛﺮ اﺳﺖ، ﺗﺄﻳﻴﺪ ﻧﺸﺪ.